Planurile lui Luca de Meo privind o posibilă ofertă publică inițială (IPO) pentru divizia electrică nou creată, Ampere, au fost anulate, potrivit unui anunț oficial. Anul trecut, CEO-ul companiei declara că totul va depinde de contextul pieței de capital.
Compania Ampere, creată de Renault Group anul trecut, prin preluarea tuturor activităților legate de automobilele electrice ale mărcii Renault, nu va mai fi listată pe bursă, după cum anunță Renault.
„Încă de la început, abordarea strategică a Grupului Renault a fost de a construi Ampere ca entitate independentă, cu o echipă dedicată în întregime electricului și software-ului, pentru a fi mai competitivă, agilă și inovatoare. Începând cu 1 noiembrie 2023, Ampere funcționează autonom, iar grupul măsoară zilnic beneficiile operaționale și industriale ale acestei noi organizații”, explică constructorul francez, pentru a susține ideea anulării transformării acestei companii într-una publică.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„În 2022, Grupul Renault și-a anunțat intenția de a lista această entitate la bursă. Cel mai recent calendar prevedea prima jumătate a anului 2024, în funcție de condițiile pieței. Grupul Renault consideră acum că actualele condiții de piață nu sunt potrivite pentru a continua procesul IPO și pentru a servi cele mai bune interese ale Grupului Renault, ale acționarilor săi și ale Ampere”.
Decizia confirmă analizele Profit.ro care arătau că volumele de automobile electrice vândute de Renault în acest moment, în comparație cu rivalii din piață, dar și în contextul dificil al vânzărilor în scădere pentru automobilele electrice nu reprezintă un avantaj pentru o eventuală listare.
Vânzările grupului Renault pe segmentul de mașini electrice s-au bazat și în 2023 pe modelul Dacia Spring, care a livrat 61.800 unități, situație care a confirmat faptul că Megane E-Tech nu și-a atins potențialul scontat.
Prima electrică din noua generație a grupului, Megane E-Tech s-a vândut în numai 43.900 unități, în creștere cu 33% față de 2022. Celelalte mașini electrice ale grupului, Twingo, Zoe și Kangoo au avut volume vândute mult mai mici, sub 20.000 de unități fiecare, ultimul fiind preferat mai ales în caroseria de marfă, într-un procent de aproape 90% dintre clienți.
În total, grupul Renault a vândut anul trecut 152.800 de vehicule complet electrice, cu o gamă care se va modifica radical în 2024, odată cu dispariția lui Twingo și Zoe, care vor fi înlocuite de R5 și de Scenic. Media lunară a vânzărilor de electrice a fost de 12.700 de unități, însă dacă scoatem din calcul Spring, care nu face parte din Ampere, avem o medie de 7.500 de automobile elecrice vândute lunar, o valoare care nu avea cum să susțină o listare profitabilă.
Renault explică faptul că rezultatele financiare din 2023 „confirmă capacitatea grupului de a genera numerar în mod durabil pentru a-și finanța viitorul (inclusiv dezvoltarea Ampere)”.
Un amănunt interesant este faptul că Renault face referire la „nivelurile fluxului de numerar peste așteptări” care au stat și ele la baza deciziei de anulare a IPO, deși anterior a spus că listarea Ampere nu urmărește finanțarea activității curente a Renault.
Compania franceză mai precizează că va continua să finanțeze dezvoltarea modelului Ampere până când Ampere va atinge pragul de rentabilitate în 2025. Toate obiectivele anunțate la Ziua Pieței de Capital Ampere rămân valabile. În același timp, decizia „nu are niciun impact asupra perspectivelor financiare ale Grupului Renault și nici asupra strategiei sale de alocare a capitalului”.
"Sunt extrem de mândru de echipele noastre care au creat cel mai bun răspuns la competiție în mai puțin de 2 ani cu Ampere. Prin crearea unei afaceri dedicate în întregime vehiculelor electrice și software-ului, am construit o entitate competitivă și agilă în timp record. Avem o cultură a start-up-urilor care ne permite să inovăm continuu. Acesta este exact ceea ce va permite Ampere să reușească în acest nou mediu competitiv. Astăzi, am luat o decizie pragmatică. Cu toții ne concentrăm pe executarea strategiei noastre și pe construirea istoricului nostru pentru a crea valoare pentru toate părțile interesate”, a declarat Luca de Meo, CEO al Grupului Renault și CEO al Ampere.