Începând cu 1 ianuarie 2025, autovehiculele care prestează servicii de transport persoane, inclusiv cele care efectuează transport în regim de taxi sau transport alternativ, precum şi autovehiculele sub 7,5 tone care efectuează distribuție de mărfuri în interiorul oraşelor trebuie să fie autovehicule verzi.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Prevederea este inclusă într-un proiect legislativ inițiat de un grup de deputați PSD și UDMR, care susțin că că tehnologiile au avansat şi preţurile de cost atât în ceea ce priveşte producţia de motoare, cât şi pentru achizjţia de autovehicule de către populaţie s-au redus, iar în contextul gradului de poluare ridicat din oraşe, este nevoie de o măsură care să se adreseze tuturor deţinătorilor de autovehicule care își desfăşoară activitatea în oraşe.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea, anul trecut, Senatul a adoptat un proiect de lege, inițiat de senatorul Călin Popescu-Tăriceanu, prin care ministerele, autoritățile locale și toate celelalte instituții publice vor fi obligate ca, în cazul în care achiziționează mai mult de 10 autoturisme într-un an, cel puțin 10% dintre acestea să fie autoturisme electrice. Proiectul a primit, însă, recent raport de respingere din partea comisiei de specialitate a deputaților, cu argumentul că ”implică creșterea cheltuielilor de la bugetul de stat”.
”Începând cu 1 ianuarie 2025, autovehiculele ce prestează servicii de transport persoane, inclusiv cele care efectuează transport în regim de taxi, Uber, Clever etc., precum şi autoutilitarele, autoturismele şi autocamioanele cu masa totală sub 7,5 tone care efectuează distribuție/transport de mărfuri în interiorul oraşelor trebuie să fie autovehicule verzi”, prevede noul proiect legislativ.
Prin autovehicule verzi, inițiatorii înțeleg ”autovehiculele cu propulsie electrică, hibridă, pe bază de hidrogen, gaz natural comprimat, sau gaz petrolier lichefiat, precum şi alte propulsoare ce îndeplinesc conditiile tehnice şi de poluare asemănătoare cu acestea”.
Utilizarea autovehiculelor de transport cu motoare diesel sau benzină va fi permisă în orașe exclusiv pentru intervenții în situații de forță majoră şi transport de persoane ocazional sau care tranzitează orașul, stabilește proiectul.
Pentru transportul interjudețean și județean de persoane, public sau privat, inclusiv pentru efectuarea curselor pentru serviciu (navetă), local sau județean/interjudețean, ”persoanele fizice sau juridice vor putea deține licențele de transport numai în condițiile în care parcul total de autovehicule deținut de transportator (persoana juridică sau fizică ce efectueaza transportul de persoane) conține autovehicule verzi într-un procent de minim 80% din flota necesară desfăşurării activității”, începând tot cu cu data de 1 ianuarie 2025.
CITEȘTE ȘI Avansul mașinilor electrice, stimulat de criza de coronavirus. Cererea pentru mașinile diesel și pe benzină a scăzut dramaticToate persoanele juridice cu capital majoritar de stat şi instituțiile publice din România vor deține în parcul propriu minimum 80% autovehicule verzi începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Proiectul mai prevede că Guvernul va întreprinde toate măsurile necesare pentru autorizarea autovehiculelor verzi, amenajarea stațiilor de alimentare şi asigurarea programelor cu finanțare din fonduri europene şi din Fondul de mediu, pentru reducerea poluării.