Peste 1.000 dintre cei 1.500 de salariați ai Șantierului Naval Mangalia au intrat în șomaj tehnic, până la sfârșitul acestui an, anunță Agenția de presă Rador, care citează Radio Constanța.
Sindicatul Liber „Navalistul” și conducerea șantierului au agreat prelungirea Contractului Colectiv de Muncă până în martie anul viitor și reluarea negocierii colective în ianuarie. Tot de anul viitor ar putea apărea și primele contracte, spune liderul de sindicat Laurențiu Gobeajă.
”Cel mai devreme începând cu anul următor, sunt șanse mari să se semneze proiecte majore care să asigure fond de lucru pentru câțiva ani, dar până atunci doar un număr redus de salariați își va continua activitatea, iar un număr semnificativ vor fi, pentru o perioadă îndelungată, în șomaj tehnic”, spune Laurențiu Gobeajă.
Salariile pe luna iunie ale angajaților de la Șantierul Naval Damen Mangalia sunt bugetate, iar șomajul tehnic pentru aceștia este asigurat pentru cel puțin 4 luni.
Directoratul Șantierului anunța, la finele lunii mai, că intrarea în șomaj tehnic este inevitabilă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„În luna martie v-am informat că ne așteaptă o perioadă dificilă și că va fi necesar să adoptăm măsuri de reducere a costurilor pentru a o putea depăși. V-am îndemnat să rămâneți concentrați pe execuția proiectelor, pentru a asigura livrarea acestora la timp și pentru a proteja, astfel, reputația șantierului nostru. Datorită devotamentului vostru, am reușit să realizăm aceste obiective. Astăzi, ne aflăm într-o situație critică.
Șantierul este gol, iar proiectele majore întârzie să apară. Deși am înregistrat progrese semnificative în negocierea unor potențiale proiecte importante, acestea, chiar dacă vor fi încheiate cu succes, nu vor începe mai devreme de anul 2025. Am implementat un plan de realizare a unor proiecte interne pentru îmbunătățirea infrastructurii șantierului și v-am încurajat să vă efectuați concediile de odihnă aferente anului 2023.
Cu toate acestea, am ajuns într-un punct în care o nouă amânare a introducerii a măsurii șomajului tehnic nu mai este posibilă. Aceasta reprezintă o decizie dificilă, dar necesară pentru a oferi șantierului nostru cele mai bune șanse de a depăși această perioadă critică și de a ne putea relua activitatea în viitor. Măsura șomajului tehnic va fi implementată începând cu data de 3 iunie 2024. Vom colabora îndeaproape cu departamentul Resurse Umane și cu reprezentanții sindicatului, pentru a stabili parametrii necesari și pentru a vă informa in mod corespunzător”, explica luna trecută conducerea șantierului.
Între timp, Damen Olanda a solicitat judecătorilor de la Tribunalul Constanța să declare falimentul Șantierului Naval Mangalia, la care deține 49% din acțiuni. Motivul ar fi existența unor datorii neachitate, care s-ar ridica la aproximativ 160 de milioane de euro.
Profit.ro a anunțat anterior în premieră că Grupul olandez Damen a dat România în judecată la o curte internațională de arbitraj, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acționar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, ce operează șantierul naval omonim de la malul Mării Negre, iar Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional al societății.
Olandezii au cerut și despăgubiri, relevă date analizate de Profit.ro.