În ultima sesiune de vot din această legislatură, în aprilie, Parlamentul European a adoptat noi norme pentru a se asigura că șoferii care încalcă regulile de circulație locale într-un alt stat membru al UE sunt găsiți și amendați, scrie The Local.
Directiva privind aplicarea transfrontalieră a legii (CBE) a fost adoptată pentru prima dată în 2015, după ce s-a constatat că șoferii nerezidenți erau mai predispuși să comită contravenții legate de viteză. Comisia Europeană a estimat că, în 2008, șoferii străini reprezentau aproximativ 5 % din traficul rutier din UE, dar au comis aproximativ 15 % din încălcările de viteză, arată G4Media.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Directiva a îmbunătățit parțial situația, însă, potrivit Comisiei, 40% dintre încălcările rutiere comise în alte țări ale UE rămân nepedepsite „deoarece contravenientul nu este identificat sau deoarece amenda nu este aplicată”.
Prin urmare, în martie 2023, Comisia a propus actualizarea măsurilor existente.
Noile norme extind tipul de contravenții care vor declanșa asistență din partea unui alt stat membru și urmăresc să îmbunătățească colaborarea dintre autoritățile naționale pentru a identifica și amenda contravenienții.
Parlamentul European și Consiliul au convenit în martie asupra textului final al directivei, care este acum în curs de aprobare oficială de către cele două instituții.
CITEȘTE ȘI VIDEO Constructorii străini au adus la lucru pe Autostrada Moldovei, în plin weekend, peste 500 de muncitoriAndré Sobczak, secretar general la Eurocities, un grup care reprezintă orașele europene din Bruxelles, a declarat: „Deși rezultatul final al discuțiilor nu este ideal, suntem mulțumiți că factorii de decizie politică din UE au pus cel puțin pe masă problema aplicării normelor locale de circulație pentru vehiculele străine. Pe măsură ce ne apropiem de un an electoral, cred că un astfel de exemplu practic poate demonstra de ce este necesară o abordare europeană pentru a aborda problemele locale.”
Ce contravenții rutiere sunt acoperite?
Directiva anterioară acoperea opt abateri de conducere care ar necesita cooperarea statelor membre: depășirea vitezei, nepurtarea centurii de siguranță, nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului, conducerea sub influența băuturilor alcoolice, conducerea sub influența drogurilor, nepurtarea căștii de protecție (motociclete/scutere), utilizarea unei benzi interzise și utilizarea telefonului mobil sau a altor dispozitive de comunicare în timpul conducerii.
CITEȘTE ȘI VIDEO Două trenuri s-au ciocnit în ArgentinaComisia a propus să se adauge pe listă nepăstrarea unei distanțe de siguranță față de vehiculul din față, depășirea periculoasă, parcarea periculoasă, trecerea peste una sau mai multe linii albe continue, conducerea pe sens interzis pe o stradă cu sens unic, nerespectarea regulilor privind „coridoarele de urgență” (o bandă liberă destinată vehiculelor prioritare) și utilizarea unui vehicul supraîncărcat.
Parlamentul și Consiliul au fost de acord cu acestea și au adăugat și altele: neacordarea de prioritate pentru vehiculele serviciilor de urgență, nerespectarea restricțiilor de acces sau a regulilor la trecerile de cale ferată, precum și fuga de la locul accidentului.
În ciuda solicitărilor orașelor europene, noua directivă nu acoperă contravențiile legate de șoferii străini care evită taxele de congestionare sau pentru zonele cu emisii reduse. În astfel de cazuri, informațiile privind înmatricularea vehiculelor pot fi schimbate doar între țările care au încheiat acorduri bilaterale.
CITEȘTE ȘI VIDEO Uzina Tesla din Germania, luată cu asalt de activști, în ziua când și-a trimis angajații acasă. Ciocniri cu Poliția. Reacție virulentă a lui MuskKaren Vancluysen, secretarul general al POLIS, o rețea de orașe și regiuni care se ocupă de transportul urban, a solicitat viitoarei Comisii Europene să ia „în considerare pe deplin” și alte contravenții locale în materie de trafic, cum ar fi încălcarea zonelor cu emisii reduse.
Colaborarea între autoritățile naționale
În cazul încălcărilor rutiere reglementate de directivă, țările UE trebuie să se ajute reciproc pentru a găsi șoferul responsabil. Noua directivă clarifică și mai mult modul în care se procedează.
Statele membre vor trebui să utilizeze sistemul european de informații privind vehiculele și permisele de conducere (Eucaris) pentru a obține datele contravenientului.
Autoritățile naționale vor avea la dispoziție 11 luni de la data încălcării pentru a emite amenda pentru un vehicul dintr-un alt stat membru al UE. Cu toate acestea, ele nu vor trebui să apeleze la agenții sau la entități private pentru a colecta amenda. Acest lucru a fost solicitat de Parlamentul European pentru a evita escrocherii sau scurgeri de date personale.
CITEȘTE ȘI Melinda French Gates demisionează din Fundația Gates și lansează propriul proiect filantropic, cu peste 12 miliarde dolari. "Este un moment critic pentru drepturile femeilor."Autoritățile din țara contravenientului vor trebui să răspundă în termen de două luni la solicitările venite din partea unui alt stat membru al UE.
În cazul în care valoarea amenzii este mai mare de 70 de euro, iar toate opțiunile de a o plăti au fost epuizate, statul membru în care a avut loc încălcarea poate cere țării contravenientului să preia colectarea.
Persoana în cauză va putea solicita documente de monitorizare într-o altă limbă oficială a UE.
CITEȘTE ȘI OpenAI a lansat un nou model de AI și o versiune desktop a ChatGPTCând vor intra în vigoare noile norme?
Acum că Parlamentul UE a adoptat legea, Consiliul UE trebuie să facă același lucru, deși nu există o dată stabilită pentru acest lucru. Odată adoptată directiva, țările UE vor avea la dispoziție 30 de luni pentru a se pregăti pentru punerea în aplicare.
Anul trecut, Comisia a propus, de asemenea, o nouă directivă privind permisele de conducere, dar negocierile privind textul final al acestui dosar vor avea loc abia după alegerile europene.