Comisia Europeană este așteptată să dezvăluie săptămâna aceasta care sunt tarifele vamale suplimentare pe care intenționează să le impună pentru vehiculele electrice importate din China, din cauza a ceea ce numește subvenții de stat excesive, o decizie care cel mai probabil va declanșa represalii din partea Beijingului, transmite Reuters.
La aproape o lună după ce Washingtonul a mărit de patru ori tarifele pentru vehiculele electrice din China, până la 100%, Bruxelles-ul ar urma să anunțe tarife mult mai mici pentru importurile de automobile electrice produse de constructori chinezi precum BYD și Geely dar și pentru constructorii occidentali, cum este Tesla, care exportă în Europa automobilele asamblate în China, scrie G4Media.ro.
Decizia Bruxelles-ului vine într-un moment în care constructorii auto europeni se luptă cu un val de automobile electrice ieftine oferite de rivalii chinezi.
Cu toate acestea, există un sprijin foarte mic pentru planurile Comisiei din partea industriei auto europene. Constructorii auto germani, care sunt puternic dependenți de vânzările de pe piața din China, se tem de represaliile Beijingului, iar firmele auto europene importă propriile lor vehicule produse în China.
Totuși, președinta Comisia Europene, Ursula von der Leyen, a spus în repetate rânduri că Europa trebuie să acționeze pentru a împiedica China să inunde piața blocului comunitar cu automobile electrice subvenționate.
Analiștii se așteaptă ca tarifele suplimentare ce urmează a fi anunțate de Comisia Europeană să se situeze între 10% și 25%. Fiecare 10% suplimentar care să se adauge tarifului actual de 10% ar costa importatorii UE de automobile electrice chineze aproximativ un miliard de dolari, pe baza datelor comerciale din 2023, o altă lovitură pentru un sector care se confruntă cu o încetinire a cererii și diminuarea prețurilor acasă.
Importurile de automobile electrice asamblate în China au fost dominate de producători auto occidentali precum Tesla, Dacia, subsidiară Renault, și BMW, dar cu toate acestea Comisia Europeană susține că ponderea mărcile chineze în automobilele electrice vândute în UE a crescut până la 8%, de la mai puțin de 1% în 2019, și ar putea ajunge la 15% în 2025.
Potrivit Executivului comunitar, prețurile automobilelor electrice chineze sunt cu 20% sub cele produse în UE.
În rândul guvernelor europene, Franța spune că Europa trebuie să se protejeze de producția subvenționată chineză, în timp ce cancelarul german Olaf Scholz spune că el nu este covins că ar fi nevoie de tarife suplimentare.