Compania americană Uber a acceptat să plătească 2,3 milioane de euro autorităților olandeze pentru că a operat un serviciu de taximetrie neautorizat în perioada 2014-2015. Anterior, autoritățile olandeze au stabilit că servicul care permitea persoanelor cu automobile proprii să transporte pasageri fără a avea o licență în acest sens este ilegal.
Servicul menționat, cu denumirea UberPop, a fost suspendat din 2015, când autoritățile au stabilit că nu respectă legislația olandeză, iar în 2017 o instanță de judecată din Olanda a hotărât retragerea definitivă a acestuia. În prezent, Uber colaborează în Olanda doar cu șoferi autorizați, fiind prezent pe această piață cu servciul UberX.
Suma plătită include atât o amendă, cât și veniturile câștigate pe piața olandeză din serviciul UberPop, care permite persoanelor fără licență de taximetrie să transporte pasageri în propriile mașini, utilizând softul pus la dispoziție de Uber.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"O licență pentru taximetrie are rolul de a garanta siguranța clientului. De axemenea, o licență impune anumite cerințe vehiculelor, iar furnizarea de servicii de taxi fără autorizație creează competiție neloială", se arată într-un comunicat al procuraturii olandeze, citat de presa din această țară.
Uber a fost înființată în 2009 în Statele Unite ale Americii, ca o companie de transport în sistem ridesharing. Din februarie 2015, Uber este prezent și în România. Compania a intrat inițial pe piața din București și s-a extins ulterior în Cluj-Napoca, Brașov și Timișoara și, recent, la Iași.
În România și nu numai, Uber este acuzată de taximetriști de concurență neloială, recent având loc mai multe proteste împotriva companiei și a rivalilor săi de pe piața locală, atât la București, cât și în alte orașe din țară.
Profit.ro a relatat recent că o asociație din București și mai multe firme de taximetrie au dat în judecată subsidiarele locale ale companiilor americane Uber și estoniene Taxify pentru concurență neloială. Totodată, anul trecut, Tribunalul comercial Cluj a stabilit că intermedierea pe care Uber, prin aplicația de profil, o realizează între clienți și șoferii care transportă fără autorizație persoane reprezintă concurență neloială pe piața transporturilor publice de persoane, în condițiile în care compania încasează venituri tocmai în urma efectuării transportului, fiind indiferent titlul sub care se face încasarea (tarif utilizare aplicație).
În document este prevăzut că serviciile de transport în regim de taxi, ca servicii de utilitate publică, sunt organizate de către autoritățile locale inclusiv cu garantarea respectării drepturilor și intereselor utilizatorilor serviciilor de transport în regim de taxi și atribuirea în gestiune delegată a executării serviciilor către transportatori autorizați. Această autorizare, impusă și până astăzi, va fi însă luată în calcul pe baza noilor condiții, prevăzute în proiect.