Un tribunal olandez i-a cerut lui Carlos Ghosn să plătească producătorilor auto Nissan și Mitsubishi aproape cinci milioane de euro (6,1 milioane de dolari), echivalentul plăților nete pe care le-a primit în perioada aprilie-noiembrie 2018 de la societatea mixtă Nissan-Mitsubishi BV înregistrată în Olanda, transmite Reuters.
Nissan și Mitsubishi, care l-au demis pe Ghosn din funcția de președinte al companiilor lor și al societății mixte, după arestarea sa în 2018, au susținut că acesta și-a acordat salariile în mod ilegal, scrie Agerpres.
La rândul său, Ghosn a cerut compensații de 15 milioane de euro pentru plățile compensatorii și salariile pe care nu le-a primit, susținând că Nissan și Mitsubishi au încălcat legislația muncii din Olanda când l-au demis de la societatea mixtă cu sediul în Amsterdam, în 2019.
Tribunalul regional din Amsterdam le-a dat dreptate producătorilor auto niponi, stabilind că Ghosn nu avea un contract de muncă valid cu societatea mixtă, deoarece nu a cerut aprobarea Consiliilor de Administrație ale Nissan și Mitsubishi.
În Japonia, Ghosn este acuzat de încălcarea legislației financiare și abuz de încredere. De asemenea, este vizat de mai multe anchete judiciare în Franța, țară unde nu a mai plătit impozit pe venit din 2012, când și-a mutat rezidența fiscală în Olanda. Ghosn a negat acuzațiile și susține că este victima complotului inițiat de foștii colegi de la Nissan, îngrijorați că el face presiuni pentru o fuziune între Nissan și Renault, cel mai mare acționar al producătorului auto japonez.
Arestat în noiembrie 2018 la sosirea cu avionul său privat în Japonia, omul de afaceri a fost eliberat pe cauțiune în aprilie 2019, după 130 de zile de detenție. Nissan l-a dat în judecată pe Ghosn în Japonia, cerând despăgubiri de 91 de milioane de dolari pentru încălcarea legislației financiare și abuz de încredere.
Autoritățile japoneze au descoperit cu stupoare la 31 decembrie 2019 că Carlos Ghosn părăsise Japonia. El a plecat din Tokyo cu trenul către Osaka, alături de doi complici. Sosit la Beirut pe 30 decembrie 2019 cu avionul, după o escală la Istanbul, el este suspectat că a scăpat de controale pe aeroportul din Osaka ascunzându-se într-o cutie pentru echipamente audio încărcată ulterior la bordul unui avion cu reacție privat, la acea vreme controlul bagajelor nefiind obligatoriu pentru acest tip de aparat de zbor. Carlos Ghosn face obiectul unei cereri de arestare prin Interpol, întrucât între Japonia și Liban nu există un tratat de extrădare.
Renault și Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deține 44,3% din acțiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acțiunile Renault, dar nu are drept de vot la grupul francez. Alianța Renault-Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit unul dintre cei mai mari producători mondiali de automobile.