Firmele de transport rutier de marfă românești se pot înscrie până la 31 mai în cadrul primei acțiuni de masă din România de recuperare a daunelor provocate de o înțelegere anticoncurențială, pentru a solicita despăgubiri din partea ”cartelului camioanelor”.
Pe 19 iulie 2016, Comisia Europeană a aplicat o amendă principalilor producători de camioane, deoarece Daimler (Mercedes-Benz), Volvo/Renault, Iveco, MAN și DAF au fost găsiți vinovați de constituirea unui cartel între anii 1997 și 2011, în vederea stabilirii ilegale a prețurilor pentru camioanele medii și mari, scrie News.ro.
La data de 27 septembrie 2017, Comisia a mai aplicat o amendă unui alt producător de camioane, Scania, pentru participarea la cartelul în cauză. Amenzile totale s-au ridicat la 3,7 miliarde de euro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Producătorii de camioane s-au înțeles asupra prețurilor de listă și, în unele cazuri, asupra prețurilor finale. Au fost înțelegeri legate și de introducerea normelor europene de poluare și au dorit să evite costurile suplimentare care decurgeau din aceste norme europene.
Astfel, transportatorii rutieri români care au achiziționat camioane noi, inclusiv prin leasing, își pot recupera daunele provocate de ”cartelul camioanelor” prin intermediul Financialright Claims GmbH, accesând platforma www.cartelcamioane.ro.
Data limită pentru înregistrare este 31 mai și pot fi înscrise numai camioanele care au fost înmatriculate începând cu ianuarie 2003 până la data de 31 decembrie 2016.
Acțiunea în instanță este asigurată de casa de avocatură Hausfeld Rechtsanwälte LLP, una dintre cele mai mari firme de avocatură din Europa și SUA specializată în dreptul concurenței.
Este pentru prima oară în România când păgubiții unui cartel pot solicita daune instanțelor, practica fiind una comună la nivel instanțelor din SUA.
Pentru transportatorii rutieri din România, acțiunea juridică va avea loc în Germania, unde legislația este prietenoasă cu firmele afectate de înțelegerile de tip cartel.
Totodată, spre deosebire de instanțele din Olanda sau Marea Britanie, instanța din Germania ar putea aplica legislația germană și firmelor românești care solicită despăgubiri în urma cartelului de camioane. Instanțele din Olanda sau Marea Britanie ar putea solicita ca legislația românească să se aplice în acest caz, iar în România nu există un cadru legal bine definit pentru cazuri de tip cartel, astfel încât nici instanțele nu au suficientă experiență în aceste cazuri.
O estimare moderată pentru despăgubirile din cartelul camioanelor, incluzând dobânda, ar fi de cel puțin 10% din prețul camioanelor sau din ratele plătite la leasing.