Numărul navelor care au tranzitat anul trecut canalul maritim Sulina și brațul Chilia al Dunării a fost de cel puțin două ori mai mare decât cel din anul precedent declanșării războiului din Ucraina, dar cu toate acestea numărul evenimentelor navale în perioada comparată a fost aproape egal, potrivit unei informări transmise de către Autoritatea Navală Română (ANR).
Astfel, dacă în anul 2021, pe canalul maritim Sulina și brațul Chilia al Dunării, granița româno-ucraineană, au tranzitat 2.003 nave, în 2022 numărul lor a ajuns la 3.815, iar anul trecut, la 4.523 de nave.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În perioada comparată, în anul 2021, potrivit Raportului privind evenimentele de navigație publicat pe site-ul ANR, pe raza județului Tulcea, care include și brațul Tulcea pe lângă cele două căi navigabile amintite, s-au înregistrat 13 evenimente, în timp ce în anul 2022, doar pe canalul Sulina și brațul Chilia au fost 18 evenimente, iar anul trecut numărul lor a fost de 14, scrie Agerpres.
Pe canalul maritim Sulina, numărul accidentelor grave a scăzut de la două, în 2022, la zero, anul trecut, cel al accidentelor mai puțin grave s-a diminuat de asemenea de la cinci, în anul 2022, la patru, în anul 2023, iar cel al incidentelor de la opt, în anul 2022, la patru, anul trecut.
Pe brațul Chilia al Dunării, numărul evenimentelor a crescut însă. Astfel, în anul 2022, ANR a înregistrat un accident naval mai puțin grav și două incidente, în timp ce anul trecut s-au semnalat trei accidente mai puțin grave și trei incidente.
Scăderea numărului evenimentelor în care au fost implicate nave maritime și nave de navigație pe ape interioare a fost explicată de conducerea ANR prin măsurile luate de Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) din Galați pentru îmbunătățirea siguranței vaselor.
"În contextul creșterii valorilor de trafic, AFDJ Galați a luat măsuri de îmbunătățire a semnalizării plutitoare pe calea navigabilă prin amplasarea de geamanduri suplimentare pe Dunărea Maritimă, între bara Sulina (locul în care Dunărea se varsă în Marea Neagră, pe canalul Sulina - n.r.) și Brăila, facilitând astfel tranzitarea atât pe zi, cât și pe timpul nopții. Totodată, s-a suplimentat corpul piloților și s-a menținut operativitatea remorcherelor de intervenție în porturile Dunării maritime", se arată în adresa semnată de directorul general al ANR, Cosmin Laurențiu Dumitrache.
CITEȘTE ȘI VIDEO “Indiferent cât ne vor întârzia, vom reuși!”, Bogdan Iliescu, Director Comercial NUSCO Imobiliara, prezent la Legile AfacerilorPotrivit sursei citate, evenimentele produse în ultimii doi ani s-au soldat numai cu pagube materiale, fără victime, poluare sau blocări ale șenalului navigabil, în mare parte fiind eșuări, abordaje produse din cauze tehnice sau ca urmare a măsurilor de vigilență neadecvate regimului de navigație, așa cum prevede Regulamentul de navigație pe Dunăre.
În urma celor 32 de evenimente înregistrate în ultimii doi ani, ca urmare a pagubelor materiale produse, Căpitănia Zonală Tulcea a deschis patru dosare în care, sub supravegherea procurorilor, se efectuează cercetări penale pentru infracțiuni conform Legii nr. 191/2003 privind transportul naval.
De asemenea, în 11 cazuri în care au fost constatate încălcări ale Regulamentului de navigație pe Dunăre, au fost aplicate sancțiuni contravenționale, iar în zece evenimente înregistrate ca incidente este în lucru un dosar de natură civilă.
"Menționăm că niciun eveniment produs pe canalul Sulina sau pe brațul Chilia nu are legătură cu conflictul armat din regiune", se specifică în adresa ANR.
De la declanșarea războiului din Ucraina, tranzitul navelor pe Dunăre a crescut în contextul în care porturile ucrainene de la Marea Neagră au fost blocate de Rusia, iar fluviul a fost una dintre principalele rute pentru exportul cerealelor din Ucraina.
Canalul maritim Sulina este prima cale de navigație pe Dunăre de pe teritoriul României recunoscută printr-un tratat internațional și singurul șenal navigabil din Deltă, iar tranzitul Dunării maritime se face doar dacă la bordul vasului există un pilot al AFDJ Galați.
De la declanșarea războiului din Ucraina, circulația navelor pe brațul Chilia al Dunării a crescut, doar de la începutul anului până miercuri, 21 februarie, înregistrându-se un accident grav, soldat cu eșuarea unei nave, și un incident.
De la începutul anului până miercuri, 21 februarie, pe canalul Sulina și pe brațul Chilia au tranzitat 500 de nave, potrivit ANR.
Conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 87/2011 pentru efectuarea investigațiilor tehnice privind siguranța în cazul accidentelor din sectorul de transport maritim și Ordinului MTI nr. 84/2010 privind publicarea acceptării Codului de standarde internaționale și practici recomandate pentru investigația privind siguranța în cazul accidentelor sau incidentelor maritime, accidentul grav este un eveniment care poate implica incendiu, explozie, eșuare, coliziune, pagube produse de vreme rea, pagube produse de gheață, fisuri în corpul navei sau suspectarea defecțiunilor la corp, ce au condus la pagube structurale afectând starea de navigabilitate, cum ar fi spargerea corpului navei sub apă, imobilizarea motoarelor principale, pagube extinse la spațiile de cazare, poluare și/sau avarii care necesită remorcare și/sau asistență de la uscat.
Accidentele navale mai puțin grave sunt cele care nu sunt încadrate ca accidente grave sau foarte grave (conform OUG nr. 87/2 OMTI nr. 84/2/Rezoluția MSC 255(84) - cod de investigare) și sunt utile în scopul folosirii informațiilor înregistrate pentru evitarea producerii în viitor a aceluiași tip de accident.
Incidentul naval este un eveniment sau o serie de evenimente, altele decât un accident naval, care s-a petrecut în legătură directă cu operarea unei nave, care a pus în pericol sau, dacă nu ar fi fost corectate, ar fi pus în pericol siguranța navei, persoanele de la bordul acesteia, orice altă persoană sau mediul.