Transportatorul aerian național Tarom a raportat 2017 ca un nou an cu pierderi, de 172 milioane lei, de 4 ori peste prognoza inițială, bifând astfel al 10-lea an consecutiv pe minus. Un an în care a schimbat mai mulți directori și a căutat diferite soluții pentru a face față operatorilor low-cost, precum un serviciu intranet AirFi cu jocuri, muzică și filme și oferte care au generat indignare și acuzații de gândire învechită și sexism.
Pe finalul anului trecut, Profit.ro a anunțat că Tarom, care la acel moment se pregătea pentru Sărbători cumpărând magneți de frigider, calendare și agende VIP, pe care să le ofere, probabil, cadou, își reface calculele financiare pentru 2017, estimând că va fi unul catastrofal, cu pierderi de 5 ori mai mari decât ținta inițială, pe fondul unei nerealizări de venituri, fiind depășit, pe piața internă, de ofertele companiilor low-cost.
Astfel, Tarom se pregătea să își rectifice bugetul și să își asume venituri totale de 1,14 miliarde lei (de la un estimat de 1,32 miliarde lei) și cheltuieli de 1,35 miliarde lei (față de 1,36 miliarde lei), pierderea rezultată fiind calculată la 206,7 milioane lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Inițial, compania avansa o pierdere de doar 41,2 milioane lei, în scădere cu 12,3% față de nivelul de anul trecut.
Datele raportate acum relevă că Tarom, astăzi al treilea transportator aerian de pasageri din România din punct de vedere al numărului de pasageri transportați, nu a coborât la acest nivel, dar a acumulat pierderi de 172,3 milioane lei, la venituri de 1,16 miliarde lei și cheltuieli de 1,33 miliarde lei, cu un provizion de 95,3 milioane lei. Este cea mai mare pierdere din 2012, când minusul a fost de 230,6 milioane lei, cu un provizion de 50,8 milioane lei.
Afacerile au însumat puțin peste 1 miliard de lei, ușor mai mari comparativ cu anul precedent.
Câștigul mediu lunar al angajaților din Tarom a fost de 5.827 lei.
2017 este astfel al 10-lea an de pierderi pentru Tarom, având în vedere că operatorul aerian nu a mai înregistrat profit din 2007. Mai mult, în primăvara 2017, ministrul Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc, afirma că Tarom va încheia ”pe zero”, fără pierderi.
În vara anului trecut, premierul Tudose i-a adus, în fața presei, o serie de reproșuri ministrului Transporturilor, inclusiv pentru lipsa de perfomanță a Tarom, iar ulterior i-a impus să demisioneze. La rândul său, directorul Tarom a demisionat, după ce premierul a trimis Corpul de control la companie, susținând că operatorul a fost sabotat atât din interior, cât și din exterior. Ulerior, au fost schimbați și alți directori.
Pentru acest an, ca de fiecare dată, Tarom estimează profit brut, de 27.470 lei, la venituri totale de 1,5 miliarde lei și un câștig mediu lunar pe salariat ridicat la 7.970 lei.
CITEȘTE ȘI Dacia Duster, cel mai vândut SUV de clasă B din Europa, în 2018. Segmentul SUV-urilor acoperă deja o treime din piațăPentru acest an, Tarom a primit liber de la Guvern pentru angajări, salarii mai mari și investiții fără restricțiile impuse altor companii de stat.
În plus, cum a anunțat Profit.ro, Tarom va cumpăra un sistem IT prin care va trimite fiecărui pasager, la maximum 10 minute după aterizarea la destinație, un mesaj text (SMS, e-mail etc.) în care acesta va fi întrebat cum i s-au părut serviciile furnizate în timpul zborului și dacă are eventuale reclamații de formulat. Mesajul va conține maximum 50 de cuvinte, în română, engleză, franceză, germană, spaniolă sau italiană.
Tarom a fost înființată în 1954 și se află sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
Principalii competitori ai companiei sunt Wizz Air, Blue Air și Ryanair.