În timp ce oficialii de la Ministerul Transporturilor și CNAIR fac și desenează planuri, omologii din Serbia o iau pe altă ”direcție”. În urmă cu două luni, Ministerul Construcțiilor și Infrastructurii din Serbia a semnat un contract amplu în China, pentru finanțarea și construirea a peste 300 de kilometri de drumuri moderne în țara vecină. Surpriză, pe listă e și un drum expres care ajunge nu la Moravița ci la … Jimbolia.
Valoarea acordului semnat cu chinezii este de patru miliarde de euro și vizează 300 de kilometri de noi drumuri, arată DeBanat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Conform portalului 021.rs, primul acord se referă la drumul expres ”Zâmbetul Vojvodinei”. Aceasta ar urma să plece din localitatea Backi Breg, aflat lângă Sombor, la granița cu Ungaria și Croația, și va continua spre Sombor, Kula, Vrbas, Becej, Novi Becej, Kikinda și la final va ajunge la Srpska Crnja. Deci la granița cu România, la Jimbolia.
Este un drum de 186 de kilometri, plus legătura spre Srpska Crnja, adică aproximativ 200 de kilometri în total. Surprinzător, acest drum nu a fost gândit doar ca o legătură care să rezolve problema traficului ridicat așteptat pentru acea parte a Serbiei, dar și ca o legătură alternativă între Ungaria și România. Tot ca o veste interesantă, lucrările la acest drum expres încep în această perioadă și deja au fost acordate documentele de construire pentru primii 5,5 kilometri.
În paralel, ca parte a acordului cu chinezii, se va realiza și o autostradă între Belgrad și Zrenjanin, de 105 kilometri, care, la rândul ei, va fi legată de Novi Sad, de un nou drum expres, deci și de actuala autostradă care leagă Belgradul de Ungaria, pe la punctul de frontieră din apropierea Szegedului.
În ceea ce privește autostrada spre Vârșeț, românii par să fie mai înaintați cu proiectul, chiar dacă sârbii proiectaseră deja traseul, cu mult timp înainte. Cel mai probabil, această autostradă se va realiza cu fonduri europene. Iată că, totuși, chinezii sunt mai rapizi și mai conciși decât oficialii de la Bruxelles care par să piardă trenul influenței în favoarea asiaticilor.