Statul vrea să dea în concesiune investitorilor privați, pe termen lung, lucrările de amenajare a spațiilor de servicii de pe autostrada Sibiu-Nădlac și de pe tronsonul Cernavodă-Constanța, pentru ca aceștia să construiască dotările necesare acestor spații, respectiv benzinării, stații de încărcare a mașinilor electrice, locuri de de parcare și odihnă, precum și magazine alimentare și restaurante.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Potrivit legislației în vigoare, spațiile de servicii fac parte integrantă din drum, respectiv din domeniul public al statului și se află în administrarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutere , iar legea obligă CNAIR să asigure participanților la trafic servicii la standarde europene: alimentare cu carburanți, stații de încărcare pentru mașini electrice, spații pentru parcare și odihnă, spații pentru comercializarea și consumul produselor alimentare.
"În prezent, în spațiile de servicii sunt asigurate doar o parte din serviciile necesare participanților la traficul rutier de pe autostrăzi", se arată într-un document guvernamental.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sursa citată relevă că, cu excepția spațiilor de servicii de pe ruta București-Cernavodă (A2), unde au fost concesionate lucrările și seriviciile la nivelul anilor 2008- 2009, în prezent, spațiile de servicii finalizate situate pe autostrada Nadlac – Sibiu (A1) și pe autostrada Cernavodă – Constanța (A2) oferă utilizatorilor un nivel minim de servicii (stații mobile de distribuție carburanți și comercializarea de produse alimentare și non alimentare). Prin urmare, trebuie luate măsurile necesare prin care aceste spații să funcționeze conform destinației lor și să îndeplinească cerințele din standardele europene în privința dotărilor și serviciilor oferite, în scopul asigurării confortului participanților la trafic și creșterii siguranței circulației rutiere.
"Serviciile asigurate în prezent în spațiile de servicii de pe aceste tronsoane de autostradă se situează la un nivel minim, de strictă necesitate, și vor fi furnizate, conform contractelor încheiate, până in noiembrie 2018", se menționează în document.
Astfel, în scopul exploatării în condiții de eficiență maximă a spațiilor de servicii, CNAIR a identificat, ca soluție optimă pentru a fi realizate toate lucrările și dotările necesare atribuirea unor contracte de concesiune de lucrări și servicii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 100/2016.
CITEȘTE ȘI SUA resping derogarea de la sancțiuni viitoare vizând Iranul cerută de europeniProblema este însă că, în prezent, nu există cadrul legal care să permită CNAIR concesionarea lucrărilor si serviciilor aferente spațiilor de servicii, pentru a asigura participanților la trafic serviciile impuse prin reglementări specifice.
Pentru a rezolva problema, Guvernul intenționează să completeze OUG din 2003 de înființare a CNAIR, pe atunci CNADNR, prin adăugarea prevederii potrivit căreia "CNAIR poate încheia, în condițiile legii, contracte de concesiune de lucrări și concesiune de servicii pe terenurile proprietate publică a statului român destinate spațiilor de servicii situate de-a lungul autostrăzilor și drumurilor expres, în scopul asigurării de servicii necesare desfășurării traficului rutier, precum și a altor activități economice".
Potrivit ultimelor date ale CNAIR, teoretic, în acest moment este în derulare un contract de proiectare și execuție de parcări de scurtă durată și spații de servicii pe autostrada București - Brașov, secțiunea București – Ploiești, cu termen de finalizare noiembrie 2018. Gradul de realizare este însă de 0%, din cauza faptului că ordinul de începere a lucrărilor nu a fost emis, existând încă neclarități cu privire la situația juridică a firmei care este liderul consorțiului ce și-a adjudecat contractul.
Situația persistă de mai mulți ani, după cum Profit.ro a relatat aici.