Statul american Washington retrage facilitățile fiscale de care beneficia Boeing, pentru a evita ca UE să impună tarife pentru bunuri americane, transmite Reuters.
Boeing a anunțat că măsura va face ca Statele Unite să respecte reglementările Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), dar grupul european Airbus a anunțat că măsura este doar ”un pas inițial” pentru rezolvarea unui conflict transatlantic de lungă durată legat de subvențiile pentru avioane, scrie News.ro
OMC a constatat că Boeing și Airbus, cei mai mari doi producători de avioane din lume, au beneficiat de subvenții ilegale de ordinul miliardelor din dolari, în două cazuri care datează din 2004. Organizația a penalizat ambele părți pentru că nu au respectat în totalitate decizii anterioare, deschizând calea pentru un război al tarifelor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Măsura luată de Senatul statului Washington a avut loc înainte de o decizie a OMC așteptată în această primăvară, care ar permite UE să impună tarife pentru importuri din SUA.
Producătorii de articole de lux și de whisky și-au exprimat îngrijorarea în legătură declanșarea unui război al tarifelor dincolo de industria aerospațială.
Potrivit Airbus, OMC trebuie să decidă dacă statul Washington a eliminat toate subvențiile ilegale, dar a apreciat că Reprezentantul pentru Comerț al SUA trebuie să rezolve problema subvențiilor de miliarde de dolari oferite Boeing de statul Kansas și agenții federale precum NASA.
UE a contestat statutul fiscal preferențial al industriei aerospațiale din statul Washington, introdus în urmă cu 16 ani și reînnoit în 2013, pentru a atrage activități de producție pentru avionul 777X al Boeing.
Dacă proiectul votat de Senatul statului Washington va fi promulgat, schimbările vor elimina scutirea de 40% din taxa pentru afaceri și ocupație, care a permis Boeing economisirea a 118 milioane de dolari, în 2018.
Statele Unite au înăsprit în februarie tarifele aplicate avioanelor Airbus, după ce anul trecut au obținut acordul OMC de a penaliza produse americane în valoare de 7,5 miliarde de dolari, din cauza subvențiilor de care a beneficiat Airbus.
O decizie într-un caz paralel intentat de UE la OMC este așteptată în următoarele luni.