România și Republica Moldova vor colabora mult mai strâns în domeniul infrastructurii, în domeniul rutier dorindu-se continuarea Autostrăzii Unirii (A8) până la Chișinău (Republica Moldova) și Odesa (Ucraina), a anunțat ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu.
„Am discutat cu omologul meu din Republica Moldova, Andrei Spînu, despre cum ne putem dezvolta parteneriatul pe toate sectoarele de transport! Mai întâi, am propus întrunirea, în februarie, a Comisiei Mixte bilaterale pentru coordonarea tuturor activităților referitoare la proiectarea și construirea Podului peste Prut de la Ungheni. Am convenit asupra necesității de a identifica și alte proiecte transfrontaliere eligibile prin fonduri europene (CEF). Acestea ar putea fi depuse la următorul apel de aplicare, care va fi lansat în luna septembrie a acestui an. În prezent sunt deja identificate trei propuneri: construcția Podului de la Ungheni (proiect aprobat în luna decembrie 2022); construcția infrastructurii de acces la acest pod care să includă un punct de trecere a frontierei (pe teritoriul Republicii Moldova) și modernizarea DJ 249 pentru asigurarea descărcării și conexiunii cu infrastructura existentă (pe teritoriul României); asigurarea conexiunii rutiere Albița (România) – Leușeni (Republica Moldova)- pentru care aplicația va fi depusă în perioada septembrie 2023 – ianuarie 2024. În domeniul rutier, ne-am dori ca Autostrada Unirii (A8) să fie continuată până la Chișinău (Republica Moldova) și Odesa (Ucraina)”, a notat ministrul, potrivit Agerpres.
Potrivit acestuia, a fost abordat și subiectul modernizării și construcției mai multor poduri rutiere transfrontaliere peste Prut: Podul de la Sculeni (Sculeni); Podul Oancea (Cahul); Podul Albița (Leușeni) – pod nou; Podul Răducăneni (Bărboieni) – pod nou; Podul Bumbăta (Leova) – pod nou; Podul Fălciu (Leca/Cantemir) – pod nou.
În domeniul infrastructurii feroviare, cele două părți au discutat despre extinderea liniei de cale ferată cu ecartament larg până la Stația Nicolina. Astfel, trenurile ar putea circula pe cale ferată cu ecartament larg pe relația Ungheni – Cristeși Jijia – Socola- Nicolina.
De asemenea, un punct de interes comun este și reabilitarea coridorului feroviar Iași (Aeroportul din Iași) – Ungheni – Chișinău (Aeroportul din Chișinău) – Odesa, prin finanțare obținută de la Banca Mondială.