Softul mașinii fără șofer a companiei Google a fost modificat după o ușoară coliziune cu un autobuz pe o autostradă din California, în condițiile în care programul instalat a "gândit", însă eronat, că respectivul autobuz va încetini sau opri în trafic.
Un automobil Lexus convertit în vehicul fără pilot a intrat în coliziune la o viteză mică, cu un autocar, la 14 februarie, Google recunoscând că mașina autonomă are o anumită responsabilitate în acest acroșaj, arată France Presse.
"Acesta este un exemplu clasic de arbitraj, care face parte integrantă din conducerea unei mașini: toți încercăm să anticipăm mișcările celorlalți. În acest caz, avem în mod clar o responsabilitate, pentru că, dacă mașina noastră nu și-ar fi schimbat locul în trafic, nu ar fi existat nicio coliziune", a declarat compania.
Anterior, Google anunțase că mașinile autonome dezvoltate de companie au fost testate pe o distanță totală de aproape milioane de kilometri pe drumurile din Statele Unite ale Americii, în cei peste șase ani de la demararea proiectului, timp în care au fost implicate în 17 incidente minore de trafic.
Pentru acest ultim incident, un raport al serviciului de trafic rutier din California arată că automobilul Lexus circula aproape de Mountain View, unde se află sediul Google și al firmei mamă Alphabet, cu un șofer de rezervă gata să preia controlul dacă era necesar. Automobilul, care a vrut să întoarcă la dreapta, s-a oprit după ce a detectat saci cu nisip pe drum și a așteptat ca traficul să-i permită să facă o depășire pentru a evita obstacolul.
După ce a lăsat să treacă mai multe vehicule, mașina Google s-a strecurat pe banda centrală "gândind" că un autocar care se apropia se va opri, a declarat grupul Google. Numai că autocarul nu s-a oprit ...
"Șoferul nostru de rezervă, care se uita în oglinda retrovizoare, se aștepta, de asemenea, ca autocarul să înceapă să încetinească sau să oprească", a mai spus Google în raportul său.
"Și ne putem imagina că șoferul autocarului a crezut că Lexus va rămâne pe loc. Din păcate, toate aceste ipoteze ne-au adus în același loc al șoselei în același timp", este arătat în raport.
La momentul coliziunii cu partea laterală a autocarului, Lexus rula cu aproximativ 3 kilometri pe oră, iar celălalt vehicul se deplasa cu aproximativ 24 kilometri pe oră.
Compania Google a spus ca softul a fost modificat pentru "o mai bună înțelegere" a faptului că autobuzele și alte vehicule mari sunt mai puțin susceptibile să lase să treacă mașinile autonome.
Criticii acestor dispozitive au fost însă mai puțin concilianți.
"Acest incident este o dovadă în plus că tehnologia mașină-robot nu este pregătită pentru pilotajul automat și că un șofer este necesar pentru a controla dacă ceva nu merge bine", a declarat John Simpson, director al organizației consumatorilor Consumer Watchdog .
Google a mai avut accidente care au implicat automobile autonome, susținând însă că acestea s-au datorat acțiunilor umane și nu tehnologiei, mai notează agenția France Presse.
Sursa:Agerpres