Șantierul Damen Mangalia NU va fi scos deocamdată la licitație. Lipsă de cvorum și argumente contra la adunarea creditorilor

Adunarea creditorilor companiei Damen Shipyards Mangalia, aflată în insolvență, operatorul șantierului naval omonim, nu a putut lua o decizie privind propunerea administratorului judiciar, de vânzare în bloc la licitație a activelor acestuia, din lipsă de cvorum, la ședință participând deținători a doar circa 3,3% din totalul creanțelor cu drept de vot asupra companiei, în condițiile în care minimul legal este de 30%.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Șantierul Damen Mangalia NU va fi scos deocamdată la licitație. Lipsă de cvorum și argumente contra la adunarea creditorilor

 

Șantierul a fost evaluat la o valoare de piață de 184,5 milioane euro și una de lichidare de 84,3 milioane euro.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Cel mai mare dintre creditorii prezenți la ședință a fost Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cu o creanță de 25,9 milioane lei, reprezentând 2,46% din total.

FOTO Vechi sediu central Allianz-Țiriac, vândut. Familia Tănăsoiu semnează achiziția unuia dintre vechile sedii centrale ale băncii din București CONFIRMARE CITEȘTE ȘI FOTO Vechi sediu central Allianz-Țiriac, vândut. Familia Tănăsoiu semnează achiziția unuia dintre vechile sedii centrale ale băncii din București CONFIRMARE

Fiscul a amintit, în cadrul ședinței, că împotriva raportului de evaluare întocmit cu privire la bunurile societății a formulat obiecțiuni chiar acționarul majoritar, compania de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, acestea formând obiectul unui dosar cu termen de judecată pe 24 noiembrie 2025.

″(...) astfel (...) se creează premisa valorificării activului la un preț de evaluare care poate suferi modificări, urmare soluționării dosarului antemenționat. În ceea ce privește modalitatea de valorificare a activului, arătăm că se propune aprobarea vânzării în bloc prin licitație publică competitivă cu strigare cu preț în urcare, prin organizarea a două licitații: - Prima având preț de pornire echivalent cu 100% din valoarea de piață (de evaluare); -A doua având preț de pornire echivalent cu 100% din valoarea de lichidare, conform raportului de evaluare. Se poate concluziona o scădere rapidă a prețului de pornire a licitațiilor, a doua licitație având prețul de pornire la mai puțin de 50% din valoarea de piață stabilită prin raportul de evaluare, fapt ce contravine principiului maximizării averii debitoarei″, a atenționat ANAF.

Simtel lansează cel mai mare parc fotovoltaic din România realizat prin reconversie ecologică CITEȘTE ȘI Simtel lansează cel mai mare parc fotovoltaic din România realizat prin reconversie ecologică

În urmă cu aproape o săptămână, ministrul Economiei, Radu Miruță, a declarat că statul român poartă discuții cu potențiali investitori interesați de șantierul naval operat de Damen Shipyards Mangalia SA, companie aflată în insolvență, și încearcă să asigure comenzi militare pentru șantier, finanțate cu bani din împrumutul ieftin pentru înarmare de 16,6 miliarde euro de care România va beneficia prin mecanismul european Security Action for Europe (SAFE), pentru a-l face mai atractiv, în condițiile în care șantierul este evaluat la o valoare de lichidare de 87 milioane euro.

″Șantierul naval de la Mangalia a fost dus de conducerea politică a acestui stat într-un punct în care are valoare de lichidare de 87 milioane euro și are datorii de 196 milioane euro. Vă invit pe dumneavoastră și pe acționarii dumneavoastă să vină să cumpere un bun care valorează 87 milioane euro și are datorii 196 milioane euro″, a spus Miruță, răspunzând unei întrebări.

Țările Uniunii Europene vor să amâne implementarea directivei privind defrișările CITEȘTE ȘI Țările Uniunii Europene vor să amâne implementarea directivei privind defrișările

Damen Shipyards Mangalia SA este controlată indirect de către Ministerul Economiei, prin societatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, care are 51% din capital. Grupul olandez Damen Holding BV deține restul de 49% din acțiuni, deși contractul de asociere cu olandezii, încheiat în urmă cu 7 ani, este considerat reziliat.

″Având în vedere faptul că este un șantier strategic, funcțional, de importanță majoră pentru România, din această situație proastă în care a fost dus, pentru a-l face atrăgător, încercăm prin SAFE să punem în pachetul ce conține valoare 87 milioane euro și datorii 196 milioane euro niște comenzi. Astfel încât, pentru un potențial investitor, să devină mai atractiv. La datorii de 196 cu valoare 87, pentru nimeni nu este atractiv. Aducând niște comenzi prin acest SAFE, îl facem mai atractiv.

Da, desfășurăm în aceste zile discuții pentru ca cineva să construiască ceea ce Armata română are nevoie la șantierul de la Mangalia. Vedem cu ce condiții comerciale se vor finaliza aceste discuții. Cei din sectorul privat nu sunt interesați să ia decât în niște condiții avantajoase pentru ei. Trist este că s-a ajuns aici și că statul român a permis să se ajungă aici″, a punctat Miruță.

FOTO Clădirea fostei fabrici de anvelope Banloc-Goodrich va fi demolată pentru construcția Muzeului Holocaustului. Va găzdui chiar un tren utilizat la deportări CITEȘTE ȘI FOTO Clădirea fostei fabrici de anvelope Banloc-Goodrich va fi demolată pentru construcția Muzeului Holocaustului. Va găzdui chiar un tren utilizat la deportări

Potrivit ministrului, prin SAFE ar urma să fie finanțate proiecte privind mașini de luptă pentru infanterie, arme de asalt, nave de patrulare sau sisteme de apărare antiaeriană.

″Prioritățile sunt stabilite împreună cu MApN. Ministerul Economiei analizează apoi condițiile comerciale propuse de furnizori, alături de Cancelaria Prim-Ministrului. Pentru mine, ca ministru, este inacceptabil ca aceste proiecte să nu includă localizare în România. Da, localizarea poate crește costul, dar este o investiție în economia românească și în furnizorii locali″, a declarat Miruță.

ULTIMA ORĂ Inflația în luna octombrie a fost de 9,8%. Alimentele s-au scumpit cu +7,8% față de acum un an CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Inflația în luna octombrie a fost de 9,8%. Alimentele s-au scumpit cu +7,8% față de acum un an

Anterior, administratorul judiciar al Damen Shipyards Mangalia SA îi anunțase pe creditori că a găsit investitori privați dispuși să dea bani pentru finanțarea capitalului de lucru al șantierului și constituirii garanțiilor necesare contractelor cu clienții.

În iunie a fost anunțat că unul dintre cei mai mari operatori navali mondiali, Mediterranean Shipping Company (MSC), s-a arătat interesat să cumpere șantierul naval din Mangalia.

În primăvară, autoritățile române negociau cu compania turcă Desan închirierea capacităților de producție și a forței de muncă ale șantierului.

Război de 10 miliarde de dolari pe piața medicamentelor împotriva obezității: Pfizer câștigă competiția pentru preluarea Medsera, după retragerea Novo Nordisk CITEȘTE ȘI Război de 10 miliarde de dolari pe piața medicamentelor împotriva obezității: Pfizer câștigă competiția pentru preluarea Medsera, după retragerea Novo Nordisk

Cel mai recent tabel preliminar de creanțe al Damen Shipyards Mangalia (DSMa) include datorii totale de 1,05 miliarde lei, din care însă peste 823 milioane lei sub condiții suspensive. Creditorii au cerut în total aproape 1,94 miliarde lei.

După intrarea în insolvență, în iunie 2024, DSMa a acumulat, până la finalul lunii iulie 2025, datorii curente de peste 161 milioane lei, din care 14,9 milioane lei salarii, 68,3 milioane lei taxe salariale, 20,2 milioane lei la furnizori de servicii și materiale și aproape 38 milioane lei la fondul de garantare.

Imagini spectaculoase: Umbrărescu a realizat străpungerea 2 la „Tunelurile pentru urși” FOTO&VIDEO CITEȘTE ȘI Imagini spectaculoase: Umbrărescu a realizat străpungerea 2 la „Tunelurile pentru urși” FOTO&VIDEO

DSMa este cel mai mare șantier naval din România și unul dintre cele mai mari șantiere din Europa. Ținând cont de dimensiunile acestuia, ce asigură o capacitate nominală de producție de aproximativ 3,5 milioane ore pe an (3 milioane ore pentru construcții noi și 500.000 ore pentru reparații), Damen Shipyards Mangalia concurează nu doar cu șantierele de profil din Europa și Turcia, ci și cu cele de pe piața asiatică.

Statul român îl acuză pe constructorul naval olandez Damen că i-a falimentat Șantierul Naval Mangalia prin „operațiuni ilegale, orchestrate”. Se susține că o sumă de 55 milioane euro a fost implicată în „tranzacții ilegale”, care au condus la insolvența companiei, potrivit unei investigații a publicației Follow the Money.

ULTIMA ORĂ Sarkozy iese din închisoare după doar 3 săptămâni CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Sarkozy iese din închisoare după doar 3 săptămâni

De partea cealaltă, Damen spune că nu a încălcat niciodată nicio regulă și subliniază că actele contabile ale șantierului au trecut verificările auditorului în fiecare an.

Olandezii afirmă totodată că au respectat toate legile și reglementările naționale și internaționale, în perioada iulie 2018 - iulie 2023.

Mai mult, grupul Damen cere statului român despăgubiri de jumătate de miliard de euro, într-o procedură de arbitraj internațional.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Citeste in continuare
Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0859 +0.0015+0.03 %
1 USD4.3906 +0.0081+0.18 %
1 GBP5.7722 +0.0043+0.07 %
1 CHF5.5084 -0.0031-0.06 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
APARTAMENT 2 CAMERE - FLOREASCA - GRADINA INTERIOARA - COMISION 0%
  • {literal}{/literal} dormitor
  • {literal}{/literal} baie

De vânzare
216.408 €
Cele mai citite