”Nu, nu este vorba de «Big Brother», ci de un scut digital de protecție și de siguranță”, transmite ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, precizând, de asemenea, că un procent din amenzile achitate va fi direcționat către educația rutieră și către mentenanța sistemelor tehnice.
”Am semnat două proiecte de acte normative și două ordine ministeriale privind traficul rutier, unificarea dispeceratelor, noua concepție de pază a Jandarmeriei Române și violența domestică. Sunt decizii importante, care vor schimba radical monitorizarea traficului rutier și sancționarea indisciplinaților care pun în pericol pietonii și participanții la traficul rutier” a declarat ministrul.
Acesta anunță că a semnat proiectul de OUG pentru dezvoltarea ”Sistemului E – Sigur – Sistem Integrat de Monitorizare Rutieră”.
”Din ianuarie 2025, imaginile și informațiile colectate de cele 700 de camere mobile de luat vederi ale Ministerului Afacerilor Interne sunt colectate digital în centre de monitorizare și dispecerate. Prin această ordonanță de urgență vom extinde colectarea imaginilor prin conectarea progresivă a tuturor camerelor de luat vederi instalate de autoritățile locale și procesarea integrată a tuturor acestor informații, precum și a celor înregistrate de camerele de bord ale participanților la traficul rutier. Nu, nu este vorba de «Big Brother», ci de un scut digital de protecție și de siguranță, prin care cei care sunt iresponsabili în trafic sunt identificați, sancționați sau scoși din trafic pentru a nu mai pune pe alții în pericol”, a mai declarat ministrul de Interne, potrivit News.ro.
Acesta explică, de asemenea, că prin Ordinul ministrului Afacerilor Interne nr. 99/2025, s-a creat cadrul legal pentru utilizarea imaginilor autorităților locale la constatarea automată a contravențiilor, o etapă esențială pentru digitalizarea controlului rutier.
Potrivit lui Predoiu se acționează complementar pe trei linii:
- constatarea directă în teren;
- monitorizarea automată;
- procesarea sesizărilor video transmise de către conducătorii auto.
”În plus, pentru prima dată în România, propunem ca un procent din amenzile achitate voluntar să fie direcționat către educația rutieră și mentenanța sistemelor tehnice — în acord cu bunele practici europene. Acest proiect a fost dezbătut și cu asociația municipiilor, de la care am primit observații pe car le-am inclus, vom implica și Poliția Locală”, anunță ministrul.
Potrivit lui Predoiu, pasul următor va fi utilizarea inteligenței artificiale în monitorizarea traficului rutier, așa cum se întâmplă deja în alte țări europene sau non-europene.
”Sistemul E – Sigur va permite observarea imediată a încălcărilor regulilor de trafic, identificarea celor care au făcut-o și sancționarea lor rapidă, fără birocrație și pierdere de timp pentru primării și unitățile de poliție. Sistemul E – Sigur de Monitorizarea a Traficului Rutier al Ministerului Afacerilor Interne va face imposibilă păcălirea legii și a autorităților legale”, a mai declarat Predoiu.
















