Salonul Auto din Frankfurt, denumit IAA, unul din cele două cele mai mari evenimente ale industriei auto din Europa, ar putea să dispară, așa cum îl știm. Publicația germană Handelsblatt susține că se discută schimbarea conceptului și chiar transformarea lui într-unul ambulant, prin mai multe orașe.
În Europa există trei mari saloane auto importante: Frankfurt și Paris, care au loc alternativ, o dată la doi ani fiecare, și Geneva, cu ediții în fiecare an. Primele două sunt considerate cele mai mari, având și o tradiție ce depășește deja un secol. Salonul german s-a desfășurat la Frankfurt, pentru prima dată, în 1951, însă prima ediție a IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) a avut loc în 1897, la Berlin, cu numai 8 mașini expuse. Din 1951, mutat definitiv în Frankfurt, IAA a fost considerat, an de an, cel mai mare din Europa, și și-a disputat acest titlu cu cel din Paris.
A fost, întotdeauna, locul în care cele mai mari mărci germane, dar și alte mărci europene, japoneze și americane, și-au lansat modelele importante pentru continent. Anul acesta a fost înregistrată, însă, cea mai mare rată de neparticipare, constructorii reclamând faptul că nu se mai justifică costurile uriașe. Mărcile japoneze Toyota și Nissan, cele franceze, Peugeot și Citroen, Fiat Chrysler, Ferrari, Kia, Volvo, au lipsit de la salon, iar lista noutăților a fost extrem de scurt. Acest lucru afectează și interesul publicului pentru salon, iar cheltuielile celor prezenți sunt și mai lipsite de eficiență.
CITEȘTE ȘI GALERIE FOTO Centodieci: Cea mai puternică supermașină Bugatti. Costă 10 milioane de dolariPe de altă parte, publicitatea online și evenimentele proprii sunt considerate mult mai rentabile de multe dintre mărcile auto. Până și grupul Volkswagen, cel mai mare producător de autovehicule din lume, preferă să-și prezinte noutățile cu o seară înainte de startul saloanelor, într-un eveniment privat, chiar dacă are stand propriu și în salon.
Acum, aflați în fața unei eficiențe din ce în ce mai scăzute, constructorii auto își pun problema restructurării salonului german. Publicația Handelsblatt susține că se discută transformarea evenimentului într-unul care să corespundă cu noile tendințe ale piețelor, concentrat pe mobilitate și nu pe mașini noi. A apărut și ideea mutării salonului de la Frankfurt în mai multe orașe germane.
Șeful finanțelor BMW, Nicolas Peter, a mărturisit pentru publicația germană că importanța saloanelor auto se va schimba, cu accent pe tehnologie, nu pe produse. De altfel, BMW și-a redus spațiul de expunere cu 60%, la fel ca Mercedes, care a micșorat standul cu circa 30%.
CITEȘTE ȘI Salonul Auto de la Frankfurt: Renault vrea să lanseze un SUV electric de 10.000 de euro. Dacia, fără stand, întârzie cu lansarea noilor generații Sandero și LoganSalonul în sine și-a redus suprafața cu 16% de la ultima ediție, iar numărul de expozanți a scăzut cu 20%. Și chiar dacă la deschiderea salonului a fost invitată Angela Merkel, cancelarul Germaniei, strălucirea de altădată a celui mai mare salon auto din Europa a dispărut.
Handelsblat l-a citat pe președintele VDA, asociația producătorilor de automobile din Germania, care organizează salonul, care a spus că organizația lucrează pentru a repoziționa evenimentul. În același timp, fostul CEO al Opel, Karl Thomas Neumann a prezis că Salonul Auto din Frankfurt nu va supraviețui după ediția din acest an. El a scris pe twitter că ediția a fost doar o umbră tristă a ceea ce era cândva.