România pregtește inițierea negocierii unui acord cu guvernele Georgiei, Azerbaidjanului și Turkmenistanului pentru înființarea și operaționalizarea Rutei internaționale de transport Marea Neagră - Marea Caspică. Guvernul speră că ruta de transport inter-modal va contribui la dezvoltarea Portului Constanța și îi va spori importanța regională, astfel încât acesta să redevină ”un port-cheie la Marea Neagră”.
Proiectul a fost lansat în urmă cu 10 ani
Ruta internațională de transport Marea Neagră - Marea Caspică este un proiect lansat de România și Turkmenistan în 2012 și care vizează crearea unei rute de transport inter- modal (maritim/fluvial și rutier/feroviar) între Europa Centrală și de Nord și Caucazul de Sud și Asia Centrală/regiunea Asia-Pacific, cu utilizarea, în plan cvadrilateral, a contiguității geografice a României, Georgiei, Republicii Azerbaidjan și aTurkmenistanulu, a facilităților oferite de porturile Constanța, Poti, Batumi și Anaklia - în construcție, Baku/Alat, Turkmenbași - și a potențialului dat de conexiunea directă între Portul Constanța și Fluviul Dunărea.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ulterior, abia după 7 ani, la 4 martie 2019, la București, a avut loc reuniunea cvadrilaterală a miniștrilor afacerilor externe ai Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României și Turkmenistanului, cu scopul de a consolida și de a intensifica cooperarea economică între aceste state.
Cu această ocazie, miniștrii de Externe din cele patru state au semnat o Declarație (Declarația de la București) ca expresie a angajamentului comun pentru dezvoltarea rutei de transport de mărfuri între Marea Neagră și Marea Caspică și operaționalizarea proiectului în termen cât mai scurt.
CITEȘTE ȘI 400 de nave circulă în fiecare lună pe canalul Sulina. Guvernul alocă 20 milioane lei pentru majorări salariale și pentru a evita întreruperea navigației pe Dunăre, din cauza debitelor scăzutePartea turkmenă a transmis, la finele anului 2019, pe canale diplomatice, părții române, proiectul de Acord între Guvernele Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României și Turkmenistanului privind înființarea și operaționalizarea Rutei internaționale de tranzit și transport Marea Caspică – Marea Neagră.
În urma analizării proiectului de Acord propus de partea turkmenă, partea română a formulat unele propuneri de modificare și completare, astfel încât să se asigure conformitatea prevederilor acestuia cu legislația națională și europeană, precum și cu alte acorduri internaționale la care România este parte.
Pentru derularea transportului fără obstacole de-a lungul Rutei internaționale de transport Marea Neagră - Marea Caspică se impune convenirea, în format cvadrilateral, a unor proceduri simplificate de acordare a vizelor, de recunoaștere a declarațiilor vamale simplificate și a altor documente electronice de însoțire.
CITEȘTE ȘI VIDEO Grindeanu: Dacă-mi arată cineva un urs în Banat, îmi dau demisiaAvantajele operaționalizării rutei de transport
Această rută de transport inter-modal va contribui la dezvoltarea Portului Constanța și îi va spori importanța regională, astfel încât acesta să redevină un port-cheie la Marea Neagră, consideră Guvernul.
”Portul Constanța este unul dintre principalele centre de tranzit și de distribuție care deservește regiunea Europei Centrale și de Est pe axa Vest-Est, cu o infrastructură de transport dezvoltată, care îndeplinește condițiile de protecție a mediului, de securitate și siguranță în port, asigurând operarea tuturor tipurilor de mărfuri. Portul Constanța prezintă totodată avantajul posibilității de operare atât a navelor maritime, cât și a celor fluviale”, arată Executivul.
Operaționalizarea Rutei internaționale de transport Marea Neagră - Marea Caspică din punct de vedere tehnic va permite valorificarea potențialului oferit prin atragerea de noi fluxuri de mărfuri din regiunile Caucazul de Sud, Asia Centrală şi Asia-Pacific, transformând Portul Constanța într-un important centru de tranzit pe axa Est-Vest prin interconectarea la infrastructura de transport rutier, feroviar sau fluvial de pe teritoriul României, către și dinspre regiunile Europei Centrale, de Est și de Nord.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Guvernul, la insistențele primăriilor și ANAF, vrea să anuleze obligațiile ”desuete” ale administrației privind lucrul cu publicul la ghișeu, introduse de Adrian NăstaseOperaționalizarea proiectului va avea loc prin aplicarea unui regim juridic comun de drept uniform privind transportul de mărfuri și călători (spre exemplu: regim juridic în transportul feroviar COTIF/OCCF), de acordare a vizelor, de recunoaștere a declarațiilor vamale simplificate și a altor documente, ceea ce va conduce la efectuarea unui tranzit pe teritoriul României între Europa şi Asia şi vice-versa fără întreruperi sau blocaje.
Prin urmare, Guvernul are în vederea aprobarea prin memorandum a inițierii negocierii Acordului între Guvernul României, Guvernul Georgiei, Guvernul Republicii Azerbaidjan și Guvernul Turkmenistanului privind înființarea și operaționalizarea Rutei internaționale de transport Marea Neagră - Marea Caspică.
Delegația părții române la negocieri va fi formată din reprezentanți ai ministerelor Transporturilor, Afacerilor Externe, Afacerilor Interne, Finanțelor, Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Autorității Vamale Române, Ministerului. Delegației părții române la negocieri va fi condusă la nivel de secretar de stat din Ministerului Transporturilor.