Penalitățile aplicate Alstom pentru întârzierile în livrarea trenurilor de metrou au ajuns la 22 milioane de euro, iar pentru 37 de trenuri destinate ARF sunt penalități de 16 milioane de euro, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
„La metrou, în acest moment, trebuie să se livreze garnituri noi, de către același producător, cel care a contestat. Știți cât sunt penalitățile pentru că nu livrează? 22 de milioane de euro. Știți cât sunt penalitățile la CFR? 80 de milioane de lei. Pentru că și acolo trebuiau să livreze (cele 37 de trenuri electrice InterRegio de lung parcurs).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Nu e neapărat pierdere. Curtea de Apel a acceptat contestația, haideți să vedem soluția, eu sunt convins că va exista o reevaluare. ARF nu face decât să respecte deciziile instanței. Pe mine mă interesează să îmi fie livrate trenuri noi.
Că așa stau doar prin CNSC-uri și Curți de Apel, dar ei când ai câte un contract în funcție nu livrează trenuri. Mai mult decât atât au penalități de 80 de milioane de lei la CFR și 22 de milioane de euro la metrou. Dar ei fac contestație. E dreptul lor, nu vreau să fiu înțeles greșit, dar nu mai bine începem să livrăm ce aveam deja în contracte? Nu că nu vin, dar întârzie. Tot primim explicații: ba că războiul din Ucraina, ba că s-au schimbat liniile de aprovizionare...
Nu contest. Eu mi-aș dori, la câtă comandă și la câți bani sunt, acești producători să treacă România ca prioritate. Altfel, există și altă variantă. Ai întârziat, reziliez contractul, te trec pe black list și nu mai livrezi vreodată în România, mulți ani de acum. Eu nu îmi doresc acest lucru și niciodată nu am fost adeptul acestui lucru. Eu îmi doresc să respecte contractul, dacă nu, plătesc. Dacă reziliem contractul o luăm de la capăt cu alții, ceea ce înseamnă ani pierduți”, a spus Grindeanu, la Digi 24, legat de decizia de acum în cazul contractului câștigat de PESA.
Contractul încheiat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară cu producătorul polonez PESA pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale nu își va produce efectele, după ce Curtea de Apel București a admis contestația depusă de Alstom.
Procedura de achiziție urmează să fie reluată.
CITEȘTE ȘI VIDEO Nou incident cu un avion BoeingÎn decembrie era anunțat că PESA a câștigat definitiv, prin respingerea contestațiilor, însă la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), licitația lansată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și pentru livrarea a peste 60 de trenuri, după ce a obținut contractul pentru alte 20 de rame - VEZI VIDEO AICI
Autoritatea pentru Reformă Feroviară se chinuie de încă din anul 2019 să achiziționeze rame electrice regionale pe baza unei finanțări europene. Prima licitație a fost în final anulată, după ce ARF a eșuat în mai multe rânduri să-i elimine pe chinezii de la CRRC, arată sursa citată.
CITEȘTE ȘI FOTO Auchan rebranduiește magazinul din Brașov în ATAC Hiper DiscountLansată în mai 2022, noua procedură presupune achiziția a 62 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rute suburbane și regionale, precum și a serviciilor accesorii privind: mentenanța și reparațiile, instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și a aplicațiilor software, transportul, asigurarea, punerea în funcțiune și asistența tehnică în perioada de garanție. Ramele achiziționate vor fi distribuite tuturor operatorilor feroviari de călători, inclusiv celor privați.
CAB pune stop contractului cu PESA
Pe 30 ianuarie 2024, după ce CNSC a respins contestația Alstom, ARF a încheiat cu PESA trei contracte pentru achiziția celor 62 de rame. Termenul pentru livrarea primei unități era de 2 ani de la semnarea contractului, iar în pentru întregul pachet de 3 ani și 6 luni.
Chiar și în aceste condiții, potrivit legislației, Alstom a putut merge mai departe și a atacat decizia CNSC la Curtea de Apel București. Acum, CAB a dat dreptate subsidiarei din România a gigantului francez, iar procedura va trebui reluată.
Situație similară la licitația pentru alte 20 de rame
Cazul este tras practic la indigo cu cel privind licitația pentru 20 de rame electrice inter-regionale. ARF a semnat contractul cu PESA, după ce CNSC a respins contestația Alstom, pentru ca în final CAB să întoarcă decizia. Achiziția este finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, astfel că ARF are termen să recepționeze trenurile până în august 2026. În caz contrar, România va pierde fondurile.