Ministrul Mediului Tanczos Barna a anunțat recent că numărul rablelor scoase din circulație anul trecut a fost de două ori mai mare față de numărul celor scoase în 2021.
El a dat asigurări că în anii care vor urma, bugetul programului Rabla Clasic va scădea, în beneficiul celui care încurajează cumpărarea de autoturisme electrice, în contextul în care în anul 2035 Comisia Europeană și-a propus să înceteze vânzarea de autoturisme cu combustie internă.
„Anul trecut au fost scoase din circulație un număr de 100.000 de mașini uzate mai vechi de opt ani prin Programele Rabla Clasic și Rabla Plus. Practic, față de 2020 am dublat numărul de rable scoase din circulație”, a declarat Tanczos Barna la TVR.
Un procent mic, dacă este să ne raportăm la mărimea și vechimea parcului auto național. Potrivit informațiilor existente în Registrul Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate, începând cu anul 2010, numărul de vehicule înmatriculate în România, a crescut în medie, cu aproximativ 5% în fiecare an, iar la data de 28 decembrie 2022 erau înmatriculate în România 9.952.850 de vehicule.
Dintre acestea, peste 400.000 au fost importate numai în 2022. Vechimea medie a acestora fiind de peste 12 ani, potrivit Registrului Auto Român.
Atât specialiștii din domeniul auto cât și activiștii de mediu consultați de G4Media.ro susțin că s-a ajuns în acest punct dintr-un singur motiv: din cauza faptului că în țara noastră nu se taxează în funcție de gradul de poluare.
„Credeți că unui cetățean din Germania, din Franța, din Italia nu i-ar conveni să folosească o rablă care este încă în stare foarte bună? Ba da, dar din punct de vedere economic te duce la groapă și atunci o vinde în România. La noi nefiind niciun fel de taxă (n.r.-taxă de mediu), o cumpărăm și ne otrăvim singuri”, a declarat Valentin Ciobanu, specialist auto.
„Toate mașinile ar trebui să plătească o taxă de poluare în funcție de emisiile pe care le au și în modul acesta, Curtea de Justiție a Uniunii Europene nu mai are ce să ne reproșeze pentru că se aplică fără discriminare. Și atunci mai am și un avantaj major: știu exact ce bani strâng la buget pentru a putea desfășura proiecte de mediu clar finanțate”, este de părere activistul de mediu Dan Trifu.
Adoptarea unei măsuri care să interzică înmatricularea unei mașini vechi importate din alte state europene ar fi imposibilă, susțin aceiași specialiști, pentru că Europa este o piață comună, iar libera circulație a mărfurilor este garantată.