Reprezintă mașinile electrice un risc de incendiu mai mare decât vehiculele pe benzină sau diesel? Este întrebarea la care The Guardian a încercat să găsească acum, pe baza datelor actuale, un răspuns.
Luna trecută, un incendiu a devastat o parcare de pe aeroportul Luton și a declanșat o serie de speculații potrivit cărora un vehicul electric ar fi fost de vină. Această teorie a fost dezmințită de serviciul de pompieri din Bedfordshire, care a declarat că incendiul pare să fi pornit de la o mașină diesel. CITEȘTE ȘI Rolls Royce a avut cel mai bun an din istoria sa
Cu toate acestea, informația a circulat, răspândindu-se pe rețelele de socializare.
Vehiculele electrice nu vor scăpa mediul înconjurător de daune, dar experții internaționali în domeniul climei cred că acestea reprezintă o parte crucială a tranziției de la combustibilii fosili. The Guardian a vorbit cu experți și a căutat date concrete, acolo unde a fost posibil, pentru a aborda unele dintre cele mai frecvente critici aduse vehiculelor electrice.
Afirmațiile despre incendiile la mașinile electrice se împart în două mari categorii. Prima este că incendiile sunt mai frecvente în cazul mașinilor electrice, în timp ce a doua este că, atunci când izbucnesc, incendiile sunt mai dăunătoare.
Dacă mașinile electrice prezintă într-adevăr un risc de incendiu mai mare decât cele pe benzină sau diesel, acest lucru ar avea o serie de consecințe. Una dintre acestea ar putea fi cerința de a avea locuri de parcare mai mari pentru a împiedica răspândirea incendiilor. Mai mult, un euro-parlamentar care face parte din comisia pentru transporturi a declarat, în iulie, că proprietarii de vehicule electrice ar trebui să plătească prime de asigurare mai mari pentru a acoperi costurile suplimentare pentru pompieri.
Pe drumurile din întreaga lume circulă milioane de mașini electrice, astfel încât unele date privind prevalența incendiilor sunt în curs de colectare, chiar dacă în mod fragmentat. Aceste date sugerează la acest moment că nu există niciun motiv pentru a crede că vehiculele electrice sunt mai susceptibile de a lua foc, au declarat mai mulți experți pentru sursa citată.
"Toate datele arată că vehiculele electrice sunt mult, mult mai puțin susceptibile de a lua foc decât echivalentul lor pe benzină. Foarte multe incendii pe care le aveți pentru mașinile pe benzină sau diesel pur și simplu nu sunt raportate", a declarat Colin Walker, șeful departamentului de transport din cadrul grupului de reflecție Energy and Climate Intelligence Unit.
În Statele Unite, potrivit unui studiu din 2023 care citează date recente de la National Transportation Safety Board și de la Bureau of Transportation Statistics, mașinile cu motor pe benzină și motor cu ardere internă (ICE) au fost implicate în aproximativ 1.530 de incendii la fiecare 100.000 de mașini vândute.
Pe de altă parte, vehiculele pur electrice (adică cele alimentate doar cu baterii) au fost implicate în 25 de incendii la 100.000 de unități vândute.
Cu toate acestea, spune Paul A. Kohl, profesor la Școala de Inginerie Chimică și Biomoleculară din GeorgiaTech, din Atlanta, "mass-media nu tratează vehiculele electrice și cele cu motoare cu combustie internă la fel, deoarece benzina nu mai este senzațională".
În Norvegia, care are cea mai mare proporție de vânzări de mașini electrice din lume, se înregistrează între 4-5 ori mai multe incendii la mașinile pe benzină și la cele diesel, potrivit Direcției pentru securitate socială și pregătire pentru situații de urgență. Agenția suedeză pentru situații de urgență civilă a constatat în acest an că în 2022 au avut loc 3,8 incendii la 100.000 de mașini electrice sau hibride, comparativ cu 68 de incendii la 100.000 de mașini atunci când sunt luate în considerare toate tipurile de combustibil. Însă, aceste din urmă cifre includ incendiile provocate, ceea ce face ca analizele de comparații să fie dificile.
Departamentul Apărării din Australia a finanțat EV FireSafe pentru a analiza această problemă. Acesta a constatat că există un risc de 0,0012% ca bateria unui vehicul electric de pasageri să ia foc, comparativ cu unul de 0,1% pentru mașinile cu motor cu combustie internă.
Tesla este cel mai mare producător de mașini electrice din lume. Potrivit lui Elon Musk, numărul de incendii pe drumurile din SUA în care au fost implicate Tesla din 2012 până în 2021 a fost de 11 ori mai mic pe kilometru decât cel înregistrat pentru toate mașinile, a căror mare majoritate au motoare pe benzină sau diesel.
Paul Christensen, profesor la Universitatea din Newcastle, studiază bateriile și ajută la instruirea pompierilor. El subliniază riscurile amenințătoare ale exploziilor. Îi sfătuiește pe proprietarii de trotinete electrice, de exemplu, să nu le lase la încărcat în interior sau nesupravegheate.
Există, de asemenea, o nedumerire clară pentru pompieri, deoarece incendiile provocate de baterii necesită mai multă apă pentru a fi stinse, pot arde de aproape trei ori mai tare și este mai probabil să se reaprindă, potrivit EV FireSafe. Unele departamente de pompieri au experimentat cu scufundarea completă a mașinilor electrice în rezervoare de apă.
Concluzii
În pofida pericolului sporit odată ce un incendiu de baterie arde, probabilitatea de a fi surprins de un incendiu pare a fi, în general, mult mai mică decât în cazul mașinilor pe benzină sau diesel, pe baza datelor disponibile în prezent - deși acest lucru s-ar putea schimba pe măsură ce tot mai mulți oameni își achiziționează mașini electrice.
Walker crede că este posibil ca prevalența incendiilor la vehiculele electrice să crească pe măsură ce vârsta medie a bateriilor de pe șosele crește.
Cu toate acestea, în acest moment, se pare că ar trebui să se înmulțească de multe ori pentru ca lucrurile să fie mai rele decât la motoarele cu combustie internă.