Proiectul Guvernului privind RCA pentru deținătorii de trotinete și biciclete electrice, depus la Senat

Proiectul Guvernului privind RCA pentru deținătorii de trotinete și biciclete electrice, depus la Senat
scris 8 ian 2024

Primul proiect de lege aflat pe agenda Senatului în acest an este unul de modificare a Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, adoptat la sfârșitul anului trecut de Guvern și care prevede ca proprietarii de trotinete și biciclete electrice să plătească RCA.

VEZI AICI DOCUMENT Noua lege RCA, avizată de Guvern - Limitele minime de despăgubire în caz de accident auto, modificate. Obligație de asigurare pentru trotinete electrice și biciclete electrice

Proiectul, care pune în acord legislația românească cu cea europeană, definește "vehiculul" în sensul în care obligația de asigurare se raportează la anumite criterii de natură tehnică, drept urmare intrând sub obligația de asigurare și vehicule ce conform legislației naționale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării - trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule. Totodată, sunt eliminate cazurile în care accidentele sunt produse de situații în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport, scrie Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
DOCUMENT Noua lege RCA, avizată de Guvern - Limitele minime de despăgubire în caz de accident auto, modificate. Obligație de asigurare pentru trotinete electrice și biciclete electrice CITEȘTE ȘI DOCUMENT Noua lege RCA, avizată de Guvern - Limitele minime de despăgubire în caz de accident auto, modificate. Obligație de asigurare pentru trotinete electrice și biciclete electrice

Proiectul stabilește, totodată, modalitatea de control a asigurării RCA. Astfel, se permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislația GDPR este respectată. Este introdus și un tipizat standardizat la nivel european în ceea ce privește atestarea istoricului daunelor întâmplate acoperite de RCA ale asiguratului.

Potrivit proiectului, se definește ca fiind vehicul orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, dar care nu se deplasează pe șine cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h dau masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h; orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat, indiferent dacă este cuplată sau necuplată; tramvai. Proprietarul sau utilizatorul unui vehicul care staționează în mod obișnuit în România încheie și menține în valabilitate o asigurarea RCA pentru a acoperi riscurile care decurg din utilizarea acestuia în limitele teritoriale de aplicare prevăzute de lege.

Limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene sunt următoarele: pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei; pentru vătămările corporale și decese, inclusiv pentru prejudicii fără carcater patrimonial produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.

Autoritatea de Supraveghere Financiară poate revizui prin reglementări proprii limitele prevăzute, în conformitate cu reglementările europene.

Asiguratul poate solicita în scris asigurătorului RCA suspendarea efectelor contractului RCA pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului.

Sunt exceptate de la obligativitatea încheierii unui contract RCA persoanele fizice și juridice care utilizează vehicule exclusiv în cadrul evenimentelor și activităților sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competițiilor, al antrenamentelor, al testărilor și al demonstrațiilor care se desfășoară în România într-o zonă cu acces restricționat și demarcată, atunci când organizatorul evenimentului sportiv sau o altă parte a încheiat o asigurarea facultativă sau dispune de un instrument de garantare alternativ care acoperă prejudiciile provocate de către vehicule oricărei alte părți terțe, inclusiv spectatorilor și altor persoane prezente, dar care nu acoperă neapărat prejudiciile produse conducătorilor auto participanți și vehiculele acestora.

Organizatorul evenimentului sportiv este responsabil de acoperirea prejudiciilor produse prin intermediul vehiculelor participante la eveniment atunci când nu s-a asigurat că există încheiată asigurarea facultativă sau instrumentul de garantare alternativ prevăzut în proiect.

Proiectul de lege, al cărui inițiator este Guvernul, are în vedere transpunerea prevederilor Directivei 2021/2118/CE și ale hotărârilor Curții Europene de Justiție, acte normative de minimă armonizare a legislației statelor membre prin care este reglementată asigurarea RCA la nivelul Uniunii Europene, caz în care revizuirea legislației naționale a statelor membre nu este un demers singular la nivelul României.

Rolls Royce a avut cel mai bun an din istoria sa CITEȘTE ȘI Rolls Royce a avut cel mai bun an din istoria sa

"Proiectul de act normativ are ca beneficiu asigurarea protecției persoanelor prejudiciate RCA, a asiguratului și respectarea obligațiilor legale ce sunt în legătură cu încheierea contractelor RCA în baza cărora se acordă despăgubiri în cazul accidentelor de vehicule. (...) Neadoptarea proiectului de act normativ poate avea drept consecințe declanșarea de către Uniunea Europeană a procedurii de infringement pentru nerespectarea obligațiilor de transpunere a legislației europene, obligații ce revin României în calitate de stat membru", se precizează în expunerea de motive.

Senatul este prima Cameră legislativă sesizată, Camera Deputaților fiind for decizional în cazul acestui proiect.

viewscnt
Afla mai multe despre
rca
biciclete electrice