Proiectul de hotărâre pentru introducerea vinietei pentru București și Ilfov, de la 1 ianuarie 2020, a fost pus în dezbatere publică de Primăria Capitalei, până la 30 septembrie. De la plata noilor taxe vor fi exceptate mai multe categorii de autovehicule, între care cele ale serviciilor de urgență, ale Societății Naționale de Cruce Roșie, ale Societății Transport București, cele adaptate special pentru persoanele cu dizabilități, dar și autovehicule aparținând Patriarhiei Române.
Începând cu data de 01.01.2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din interiorul ZACA, este restricționat zilnic, de luni până vineri, cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 - 22:00, după cum urmează:
Vinietele se emit numai după achitarea sumelor prevăzute, în baza dovezii privind norma de poluare.
Următoarele categorii de autovehicule sunt exceptate de la prevederile art.1:
- cele aparținând instituțiilor prevăzute la art.32 alin (2) lit.a) și b) din OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare (autovehiculele aparținând poliției, pompierilor, jandarmeriei, poliției de frontieră, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanță sau medicină legală, protecției civile, Ministerului Apărării Naționale, unităților speciale ale Serviciului Român de Informații și ale Serviciului de Protecție și Pază, Servicului de Telecomunicatii Speciale, Servicului de Informatii Externe, Administrației Naționale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiției, precum și autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public), serviciile publice comunitare pentru situații de urgență; Societatea Națională de Cruce Roșie din România; serviciile de ambulanță; Societatea Transport Bucuresti STB S.A.;
- Autovehicule adaptate special pentru persoanele cu dizabilitati;
- Autovehicule apartinand Patriarhiei Romane;
- cele utilizate la intervențiile la căile de comunicație și rețelele edilitare;
- Cele istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului;
- Cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile și tratatele internaționale la care România este parte.
Încasarea tarifelor pentru achiziționarea vinietelor tip Oxigen-B si tip Oxigen-C se face de către structurile de specialitate ale Municipiului București, cu atribuții în administrarea drumurilor publice și managementul traficului, direct sau prin distribuitori. Sumele provenite din încasarea vinietelor tip Oxigen-B si tip Oxigen-C se fac venit la bugetul Municipiului București și vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiții și proiecte din domeniul protecției mediului și al mobilității urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătățirea condițiilor de transport și a calității aerului”, se mai arată în proiectul de hotărâre.