Un proiect de lege care prevede înființarea unui Registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România se află la Camera Deputaților. Inițiativa legislativă care a trecut de votul Senatului prevede înființarea unui astfel de registru la nivelul RAR, interzice modificarea kilometrajului unui autovehicul și înregistrarea intervențiilor în service pentru repararea unor avarii grave la direcția, sistemul de frânare sau structura de rezistență a unei mașini. Șeful Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Sud Muntenia, Ion Iordăchescu, salută inițiativa și spune că aceasta ”va schimba definitiv piața vânzării mașinilor second hand”.
Conform proiectului aflat la Camera Deputaților și trecut de votul Senatului, Registrul privind istoricul vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România va fi înființat la nivelul Registrului Auto Român (RAR), iar service-urile autorizate vor fi obligate să transmită indicația odometrului, indicații legate de repararea sau înlocuirea acestuia, valoarea kilometrajului înainte de intervenția și după intervenția asupra odometrului, dar date referitoare la principalele reparații executate asupra sistemului de direcție, instalației de frânare sau structurii de rezistență a caroseriei ori șasiului, scrie News.ro.
Modificarea kilometrajului va fi considerată infracțiune și se va pedepsi cu închisoare de până la un an, la fel și punerea în circulație a autovehiculelor cu kilometrajul defect sau vânzarea unei mașini cu odometrul modificat.
Proiectul de lege interzice, de asemenea, ”modificarea indicației odometrului unui vehicul, solicitarea modificării indicației odometrului sau orice acțiune ori inacțiune de natură să influențeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurși de un autovehicul”.
În plus, în cazul în care kilometrajul este defect, proprietarul autovehiculului este obligat să îl înlocuiască ”fără întârziere” la un operator autorizat.
În registru vor figura de asemenea vehiculele rechemate de producător în service din cauza unor defecțiuni de fabricație.
Datele privind vehiculele vor fi transmise către RAR prin intermediul unei aplicații informatice, iar la vânzarea unui vehicul rutier înmatriculat, înregistrat sau introdus pe piața românească vânzătorul va trebui să prezinte cumpărătorului un certificat emis de RAR care conține informațiile existente în registru cu privire citirea kilometrajului implicarea vehiculului rutier într-un eveniment care a produs avarii grave la mecanismul de direcție, instalația de frânare sau structura de rezistență a caroseriei ori șasiului. Certificatul va preciza de asemenea dacă mașina a fost rechemată în service de către producător.
”Acest proiect de lege va schimba definitiv piața vânzării mașinilor second hand. Proiectul prevede ca persoanele care vor sa vândă o mașina second hand vor fi nevoite să prezinte și istoricul vehiculului, printr-un certificat emis de Registrul Auto Român (cu numărul total de kilometri parcurși sau implicarea în accidente).Este o inițiativă care a fost discutată inclusiv la nivelul central ANPC și pe care o susțin”, a scris, pe Facebook, Șeful Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Sud Muntenia, Ion Iordăchescu.