Industria auto din România a trecut printr-o perioadă foarte dificilă, odată cu declararea stării de urgență și intrarea întregii economii într-un blocaj aproape complet. Chiar dacă showroom-urile nu au fost închise, achizițiile de vehicule s-au redus la jumătate, iar cele două fabrici, Dacia și Ford, au fost închise timp de peste două luni. Marius Tudor, secretar general al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), este însă optimist, în primul rând pentru că scăderile din România au fost mai mici decât cele din țările din vestul Europei.
“Am avut o evoluție relativ favorabilă comparativ cu țări mai mari europene, Italia, Spania, Franța, astfel încât în aprilie avem -45%, toate aceste piețe sunt cu -50 dacă nu chiar cu -59% în Marea Britanie”, a explicat Marius Tudor la Profit TV, în emisiunea Profit LIVE, transmisă începând cu ora 17.30 și în care mediul de business vorbește despre situația actuală.
“Dealershipurile au rămas deschise și acest lucru s-a văzut în vânzări. Pe de altă parte, în România funcționează și în acest an programele Rabla și Rabla Plus care acoperă o parte din prețul automobilului, sunt programe care se încearcă să fie introduse la această oră și la nivel european. Acești factori cumulați au dus la o stabilitate a pieței românești în mijlocul acestui tsunami pe piața auto europeană”.
Referitor la programele de stimulare, Marius Tudor crede că nu este nevoie deocamdată de o suplimentare a fondurilor în România. “Fondurile Rabla acoperă 60.000 de vouchere și la acest moment s-au rezervat, încă nu s-au facturat, aproape 20.000. Piața încearcă să-și revină, probabil că nici în perioada următoare nu vor fi cereri foarte mari. În ceea ce privește Rabla Plus, acesta este cu circa 30% peste cele de anul trecut. Bugetul este mai mare decât anul trecut cu aproape 100%. Aici ar trebui ca fondurile să fie acoperitoare”.
Pentru moment, singurul segment care a fost mai puțin afectat de criza sanitară din acest an este cel al mașinilor electrice, chiar cele care sunt susținute de Rabla Plus. “Vânzările de hibride plug-in sunt în creștere cu 70%, față de aceeași perioadă a anului o trecut, iar cele electrice cu 27%, deci se vede în piață creștere”, a spus Tudor.
Perspectivele pentru revenirea industriei în perioada următoare sunt rezervate, pentru anul acesta, și optimiste pentru următorii ani, la nivel european. Marius Tudor explică faptul că primele prognoze iau în calcul chiar o creștere substanțială în 2021.”Estimările făcute de casele de consultanță externe arată pentru acest an o scădere europeană de 26% și o creștere chiar cu 2 cifre pentru anul viitor. Abia în anul 2023 se estimează că se va ajunge însă la nivelul din 2019. Căderea a fost bruscă, redresarea va fi lentă.
Pentru a doua perioadă a anului, aș fi mai optimist în ceea ce privește piața auto atât europeană cât și națională comparativ cu acest prim trimestru.
În ce privește anul viitor, așa duce în contrapondere un factor important: siguranța cetățeanului. Eu cred că dvs și telespectatorii preferă ca după această criză sanitară să meargă cu propriul automobil. Ca atare este posibil ca cererea de automobile să crească. Dacă vor fi noi, cu atât mai bine”.
Dincolo însă de aceste estimări, doar realitatea ne va arăta cât de mare a fost impactul crizei asupra industriei.
“În acest moment când producția a fost reluată de foarte puțin timp este greu să cuantifici veștile bune legate de producție și de vânzări. Îți trebuie măcar un trimestru ca să vezi care sunt reacțiile pieței la schimbarea de paradigmă în care funcționezi acum.”
La nivel european se discută o schemă de program de tip rabla, dar gestionat de autoritățile naționale, care să fie lansată în a doua parte a anului și să fie în vigoare maxim un an de zile, care să asigure cerea necesară într-o perioadă încă dificilă. Depinde și de evoluția crizei sanitare.
Industria auto a luat măsuri de protecție, care probabil că vor funcționa dacă vine un al doilea val. De asemenea, în showroomuri sunt luate măsuri, curățenia, dotarea cu măști, posturi separate de lucru. Impactul unui val doi va fi mai limitat asupra pieței auto.”a mai spus Marius Tudor în emisiunea Profit LIVE de la Profit TV.
CITEȘTE ȘI Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Mihnea Rădulescu, business director Vodafone România: Companiile vor căuta să-și digitalizeze business-ul. Atenție la securitatea cibernetică!Nu este însă de neglijat ajutorul pe care statul român îl poate acorda industriei auto, cea care reprezintă cel mai mare exportator al României.
“Suntem într-un proces de elaborare a unui set de măsuri. Există câteva care au fost deja comunicate. Programul Rabla are niște limitări. E vorba despre mașinile demo și test drive, care nu pot fi introduse în Program, deși ele sunt mașini noi. Pe de altă parte există limitarea pentru ajutorul de minimis, companiile nu pot să apeleze la program pentru achiziția a mai mult de 20 de mașini în trei ani și ai terminat cu ajutorul de minimis. Piața ar putea să crească mai mult. TVA-ul poate fi luat în calcul, există o deductibilitate limitată, în acest moment, pentru achiziția de autovehicule, de ce nu am gândi o deductibilitate integrală? Deductibilitatea limitată este o excepție de la deductibilitatea europeană. Ar trebui de asemenea să se realizeze, după atâția ani în care vorbim despre acest lucru, fiscalizarea comerțului cu vehicule rulate. În ceea ce privește infrastructura, punerea în operă cât mai rapidă a programului definanțare a instalării stațiilor electrice, un program de 53 de milioane de euro care nu este pus în operă.” a mai explicat Marius Tudor.