Takata, grupul japonez ale cărui airbaguri defecte au dus la declanșarea celei mai mari rechemări în service din industria auto, a solicitat intrarea în faliment în Statele Unite și Japonia, anunțând și că va fi cumpărat pentru 1,6 miliarde de dolari de către compania americană Key Safety Systems, transmite Reuters.
Cazul este cel mai grav faliment al unui producător japonez, iar Takata ar putea suporta costuri de zeci de miliarde de dolari, provocate de rechemările și procesele din ultimii aproape 10 ani, scrie News.ro.
În România, Takata are două fabrici la Arad, care produc volane, respective centuri de siguranță, și o fabrică la Sibiu, care produce airbaguri.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Airbagurile, care riscă să explodeze și să răspândească schije la declanșare din cauza dispozitivelor de umflare, au provocat moartea a cel puțin 17 oameni în întreaga lume. Cauza este nitratul de amoniu folosit la airbaguri, care devine volatil odată cu îmbătrânirea și expunerea prelungită la căldură, provocând explozia dispozitivelor de umflare.
Divizia din Statele Unite a grupului, TK Holdings, a depus cerere pentru protecție față de creditori, duminică, în Delaware, având obligații financiare cuprinse între 10-50 de miliarde de dolari.
Compania mamă a grupului a solicitat protecție față de creditori luni, la un tribunal districtual din Tokyo.
Obligațiile financiare totale ale Takata ridică la 1.700 de miliarde de yeni (15 miliarde dolari), potrivit estimărilor Tokyo Shoko Research.
Un avocat al Takata a declarat că obligațiile financiare finale vor depinde de rezultatul discuțiilor cu clienții producătorilor auto, care au suportat majoritatea costurilor de înlocuire a airbagurilor.
Intrarea în faliment va permite salvarea Takata de către Key Safety Systems (KSS), un furnizor de componente auto din Michigan deținut de grupul chinez Ningbo Joyson Electronic.
Într-un acord negociat în ultimele 16 luni, KSS a convenit preluarea operațiunilor viabile ale Takata, iar restul vor fi reorganizate pentru a continua să furnizeze milioane de dispozitive de umflare a airbagurilor.
Compania americană îi va păstra pe aproape toți cei 60.000 de angajați ai Takata din 23 de țări, precum și fabricile din Japonia. Acordul va permite Takata să continue activitățile fără întreruperi și cu un impact minim asupra lanțului de aprovizionare.
Conducerea Takada va demisiona după stabilirea programului de restructurare.
Takata și KSS anticipează că acordul definitiv de vânzare va avea loc în câteva săptămâni, iar procedurile de faliment din SUA și Japonia vor fi finalizate în primul trimestru din 2018.
Nu toate problemele au fost însă rezolvate.
Honda Motor, cel mai mare client al Takata, a anunțat că nu a încheiat un acord final cu aceasta, legat de resposabilitățile pentru rechemări.
Takata riscă procese și costuri legate de rechemări în valoare de miliarde de dolari, cu clienți precum Honda, BMW și Toyota.
De asemenea, Takata riscă procese colective pentru plata unor despăgubiri în Statele Unite, Canada și alte țări.
Autoritățile pentru siguranța transporturilor din întreaga lume au solicitat rechemarea a circa 100 de milioane de dispozitive de umflare a airbagurilor, iar surse din industrie au estimat că costurile campaniilor ar putea urca la 10 miliarde de dolari.
Costurile au provocat pierderi Takata în ultimii trei ani, iar compania a fost nevoită să vândă subsidiare pentru a plăți amenzi și alte obligații financiare.
Înființat ca o companie textilă în 1933, grupul Takata a început producția de airbaguri în 1987, iar în perioada sa de vârf a fost al doilea mare producător de produse pentru siguranță. Compania mai produce o treime din centurile de siguranță la nivel mondial, alături de alte componente.
Bursa din Tokyo a anunțat că acțiunile Takata vot fi delistare din 27 iulie. Acțiunile Takata au scăzut cu 95% din ianuarie 2014.