Județul Bihor și municipiul Oradea își înființează, în premieră națională, o companie aeriană proprie, care va crea zilnic un pod aerian spre Capitală, dar și spre importante hub-uri aeriene europene, au anunțat președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, și primarul din Oradea, Florin Birta.
"Suntem un oraș mediu din România care are în zona de influență a aeroportului circa un milion de locuitori, din Bihor și limitele din județele vecine, pe care Aeroportul Oradea trebuie să-i deservească. Suntem un oraș în care operarea pe Aeroportul Oradea este la limita de rentabilitate, cel puțin până în anii interiori, depindem de politicile comerciale ale companiilor aeriene, de contextul global și rămânerea totală la hazardul pieței aeronautice nu este o soluție pentru dezvoltarea orașului Oradea și a județului Bihor", a declarat Ilie Bolojan, potrivit Agerpres.
Cei doi au prezentat protocolul de colaborare între Consiliul Județean Bihor și Consiliul Local Oradea, precum și etapele prin care se va crea compania până în septembrie 2021, astfel încât aceasta să fie operațională din martie 2022 pe plan intern, respectiv octombrie 2022, pentru cursele externe.
Bolojan a precizat că vor fi achiziționate sau preluate două aeronave, de până la 75 de locuri, cu care ar urma să se opereze curse de pe Aeroportul Oradea, cu o frecvență sporită spre Capitală, cu patru zboruri în zile lucrătoare și câte două în cele nelucrătoare, cu scăderea prețului biletelor, dar și conectarea la vestul Europei, prin minim un zbor pe zi către cele mai importante destinații din Europa.
Președintele CJ Bihor a precizat că există un interes important din partea companiilor din parcurile industriale ale municipiului Oradea pentru a contribui la o mai bună conectivitate.
De altfel, cele două părți vor să atragă companii locale în finanțarea activității companiei aeriene locale, inclusiv prin subscripții publice, sponsorizări, donații etc., și să identifice soluțiile optime de operare a celor două aeronave: modalitatea de preluare a aeronavelor (achiziție, leasing sau închiriere), tipul de aeronave și capacitatea acestora, precum și modalitatea efectivă de operare (operare directă / contractarea serviciilor specifice de la terți etc.)
CJ Bihor și Primăria Oradea vor identifica soluția optimă de colaborare și anume societate pe acțiuni, societate cu răspundere limitată etc.
Textul protocolului mai prevede că județul, prin CJ Bihor, proprietar al aeroportului, va adopta "măsuri pentru reorganizarea activităților Aeroportului din Oradea în vederea susținerii companiei aeriene nou înființate: internalizarea serviciilor prestate, amenajarea unui hangar, diversificarea activităților, facilități cargo etc.".
Nu în cele din urmă, Bolojan a menționat concurența dură, regională, cu aeroporturile din Cluj, Timișoara, Debrețin, Budapesta, existența companiei locale orădene "garantând că fluctuațiile pieței din domeniu nu vor afecta conectivitatea de bază a aeroportului orădean."
Potrivit protocolului, Primăria Municipiului Oradea va derula campanii de promovare a Oradiei și zonei metropolitane ca destinație turistică și zonă de investiții în regiunile spre care vor fi operate cursele aeriene.