Guvernul ia în calcul interzicerea înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare sub nivelul Euro 5, relevă un document oficial.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Astfel, în documentul citat, se menționează, ca măsură posibilă, "reducerea emisiilor GES, prin menținerea unui parc auto cu autovehicule (Euro 6), eficiente sau vehicule cu propulsie electrică și prin interzicerea înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 și Euro 4".
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Draftul precizează că, în București, această măsură a fost deja implementată, prin introducerea „Vinietei Oxigen”, această măsură având ca scop limitarea accesului automobilelor poluante în centrul Capitalei.
Se amintește că, pentru autoturismele sub Euro 4 care circulă în centrul orașului București, a fost introdusă obligativitatea achiziției Vinietei Oxigen, obligativitatea pentru Euro 4 începând cu anul 2021, și că, din 2022 se introduce interzicerea accesului în centrul Capitalei pentru mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2, în timp ce pentru Euro 3 restricția este aplicabilă începând cu anul 2023.
Draftul menționează că principalele măsuri privind creșterea eficienței energetice în transportul românesc rămân programele Rabla și Rabla Plus, precum și încurajarea formelor de transport alternativ (mersul pe bicicletă, car-pooling, car-sharing etc), prin planificarea urbană, dezvoltarea unei infrastructuri adecvate pentru ciclism (piste pentru biciclete, compartimente speciale pentru biciclete în metrou și trenuri etc) și extinderea zonelor pietonale, în special în marile aglomerări urbane.
"Aceste două măsuri principale privind eficiența energetică în sectorul transporturilor aduc beneficii considerabile și dimensiunii Decarbonare - emisiile și absorbțiile GES. O reducere considerabilă a emisiilor GES se realizează prin dezvoltarea și promovarea metodelor alternative de mobilitate (mopede și biciclete, trotinete etc) și prin menținerea unui parc auto cu autovehicule moderne. Autovehiculele ar trebui să fie dotate cu motoare eficiente (încadrate în norma de poluare Euro 6) sau vehicule cu propulsie hibridă sau electrică. Suplimentar, interzicerea înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 și Euro 4 va contribui la îmbunătățirea calității aerului", se precizează în draftul de plan.