Piața mașinilor noi din România a scăzut semnificativ pe fondul pandemiei. Diferență mare față de anii buni

Piața mașinilor noi din România a scăzut semnificativ pe fondul pandemiei. Diferență mare față de anii buni
scris 11 iun 2020

Primele cinci luni ale anului 2020 au condus la o situație dificcilă pe majoritatea piețelor auto europene. Efectele au fost generate de restricțiile impuse de declanșarea și evoluția pandemiei Covid-19. La jumătatea lunii martie, cele mai mari piețe europene înregistrau deja minime istorice ale vânzărilor de mașini, iar showroom-urile și reprezentanțele auto au fost închise pentru cel puțin două săptămâni.

Dar unele uzine auto au ajuns să stea închise chiar mai mult de șase săptămâni, iar producția reluată este sub capacitatea maximă, pentru că și cererea este, deocamdată, inferioară celei dinaintea crizei. Din cauza întreruperilor de producție, fabricile auto din UE au produs cu peste două milioane de mașini mai puțin.

Urmărește-ne și pe Google News
Trei noi tractoare românești, realizate în perioada pandemiei, lansate pe piață de IRUM Reghin CITEȘTE ȘI Trei noi tractoare românești, realizate în perioada pandemiei, lansate pe piață de IRUM Reghin

Vânzările de mașini noi în UE au scăzut de la 1,4 milioane unități, în lunile bune de dinaintea pandemiei, la aproximativ un milion în primele două luni ale anului curent, iar în aprilie 2020 volumul mașinilor noi a scăzut sub 300.000 de unități vândute.

 În România au fost vândute mai multe mașini noi decât în Italia și Spania

Luna aprilie a marcat scăderi și pe piața auto internă. În România au fost vândute doar 4.321 de mașini noi, dar chiar și așa, a depășit țări ca Italia și Spania, unde tranzacțiile cu mașini noi au înregistrat scăderi de până la 98%, conform Autovit.

În luna mai, piețele europene și-au mai revenit, iar scăderile de 80-90% au fost înlocuite de unele de doar 50-70%.

Numărul de mașini noi înmatriculate în UE

Ianuarie

956.779

Februarie

957.052

Martie

567.308

Aprilie

270.682

 

(sursa - Asociația Constructorilor Europeni de Automobile)

Evoluția pieței auto interne în timpul pandemiei Covid-19

În România, piața mașinilor noi a scăzut de la lună la lună, dar asta s-a mai întâmplat și în anii trecuți. La început de an, persoanele fizice nu fac multe achiziții, așteptând programul Rabla.

Piața mașinilor noi a scăzut în primele cinci luni cu 31%, iar o lună aprilie mai slabă a fost înregistrată doar în 2012. Diferența față de anii buni este uriașă: în aprilie 2007 și 2008 totalul a trecut de 22.000 de mașini noi.

În luna mai scăderea a fost de 45% față de mai 2019, dar se poate observa și o creștere semnificativă față de aprilie.

Înmatriculările în primele cinci luni - 2020

Tip de mașini/Luna

Mașini noi

Mașini SH import

Reînmatriculări

Ianuarie

12.489

34.755

54.904

Februarie

8.836

37.276

53.617

Martie

6.654

36.049

41.157

Aprilie

4.321

20.245

13.823

Mai

7.155

26.616

27.991

 

(sursa - DRPCIV)

 

Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că cele mai multe achiziții de autoturisme, după primele patru luni din 2020 au fost realizate de persoane juridice, care acoperă 67% din totalul achizițiilor de autoturisme. Datele APIA arată o creștere semnificativă și a numărului de mașini pur-electrice achiziționate până în prezent. De la 245, la începutul anului trecut, la 315 în primele patru luni ale acestui an.

În România, piața auto a fost ajutată de reînceperea programului Rabla, iar un mare avantaj l-a reprezentat și faptul că pe timpul perioadei de carantină au funcționat o parte dintre reprezentanțe și service-uri auto, iar românii au putut să-și facă ITP-ul.

Pe piața mașinilor second-hand din import scăderea a fost, în medie, de 16%, față de anul trecut. La reînmatriculări (tranzacții interne cu mașini second-hand) scăderea a fost de 25%, de la peste 257.000 mașini, la 191.000, iar aprilie a fost de departe cea mai slabă lună de când există statistici detaliate. Față de aprilie 2019 scăderea a fost de 70%.

În luna aprilie, numărul de cumpărători de pe platforma online a scăzut la jumătate (52%) față de luna ianuarie a acestui an. Totuși, luna mai a adus o revenire accelerată, iar numărul de cumpărători a ajuns pe finalul acestei luni la aproximativ 90% din volumul înregistrat în luna februarie.

În ceea ce privește valoarea medie a mașinilor puse la vânzare pe Autovit.ro, comparând luna ianuarie cu luna mai, se observă o scadere cu 13% a valorii autoturismelor puse la vânzare de dealerii auto și o scădere cu 4.5% a valorii autoturismelor puse la vânzare de către persoanele fizice.

Jumătate din mașinile puse la vânzare în luna mai sunt diesel, la fel ca la începutul acestui an, dar se observă o ușoară scădere de 2% a mașinilor diesel comparativ cu cele pe benzină, dacă ne uităm la procentele de la începutul anului versus luna mai.

Combustibil preferat

%

Diesel

49.8%

Benzina

41.9%

Hibrid

4.5%

Electric

0.7%

Altele

3.1%

 

Cele mai căutate mărci de mașini în luna mai 2020:

Top 10 modele - căutări

Numar de căutări

Volkswagen Golf

66.292

Audi A4

62.839

Volkwagen Passat

60.229

BMW Seria 3

52.416

BMW Seria 5

49.566

Audi A6

44.129

Skoda Octavia

40.869

Mercedes Benz C

31.180

Dacia Duster

31.162

Dacia Logan

30.874

 

           

De remarcat este faptul că în top 10 cele mai căutate mașini au intrat și modelele Duster si Logan. Înainte de pandemie, Dacia nu era printre mărcile cu multe căutari în platformă, românii preferând, în special, mărci străine.

La fel ca la începutul anului, valoarea mașinilor cu cel mai mare număr de anunțuri de vânzare sunt cele cuprinse în intervalul 5.000 – 10.000 euro.

Interval de pret

%

<5000

64.5%

5000-10000

23.2%

10000-25000

9.9%

25000-40000

1.7%

40000+

0.7%

 

 

viewscnt
Afla mai multe despre
autovit
masini
inmatriculari auto