Asociația Societăților de Leasing Operațional din România, formată din 9 dintre cele mai importante companii din acest sector, raportează o creștere de 12% a vehiculelor finanțate prin acest serviciu, apropiindu-se de pragul de 90.000 de unități.
Trendul istoric de creștere a pieței locale de leasing operațional s-a confirmat și în 2023, în ciuda provocărilor generate de contextul macroeconomic, caracterizat de inflație ridicată și creșterea costurilor de finanțare. Astfel, ASLO estimează, pe baza cifrelor raportate de membrii săi si a informațiilor publice despre celelalte societăți active in Romania, că piața din România a ajuns la 89.500 de unități, din care peste 90% sunt în regim „full service”.
„În România, piața este în continuare în dezvoltare și cred că este încă departe de potențial, având în vedere gradul de adopție al acestui serviciu în totalul flotelor și trendurile globale de creștere a externalizării prin soluții de tip full service și “one stop shop”. Piața de leasing operațional trece de ceva vreme prin transformări și consolidări, la nivel global și local. Factorii principali de succes în această piață sunt economiile de scară, accesul la surse de finanțare, investițiile în extinderea serviciilor de mobilitate, preocuparea pentru sustenabilitate, în sistemele IT și gestionarea riscurilor financiare. Ne așteptăm ca în 2024 creșterea costurilor să se mai diminueaze, iar piața să își continue dezvoltarea” a declarat Dan Ștefan, președinte ASLO.
În 2023, creșterea costurilor de finanțare, a asigurărilor, mentenanței, salariilor și a altor servicii incluse într-o rata de leasing operațional a fost foarte mare, între 15% și 90%, într-un singur an. Majoritatea acestor creșteri au fost absorbite de către firmele de leasing operațional pentru contractele în derulare, care au preț fix. Totodată, creșterea prețurilor autovehiculelor, începută în 2020 și continuată în fiecare an de atunci, inclusiv în 2023, a pus o presiune suplimentară pe actorii din acest sector. Din 2020, până în prezent, costurile medii de achiziție a autovehiculelor au crescut și cu peste 50% (în funcție de clasă).
O preocupare tot mai mare în rândul societăților de leasing operational și al companiilor este reprezentată de sustenabilitate și grija pentru mediul înconjurător. În 2023, asociația a continuat discuțiile cu Ministerul Mediului pentru găsirea unei formule mai adecvate și de impact pentru societățile de leasing operațional, care în prezent, sunt dezavantajate prin proiectul Rabla Plus, deoarece tichetele se acordă pe societatea de leasing operațional, și nu pe client, iar programul este construit pe un mecanism de minimis, care limitează drastic numărul de ecotichete care pot fi accesate de către o flotă individuală. Astfel, sunt dezavantajate tocmai flotele companiilor, care sunt de obicei primele care adopta tehnologii noi și tranziția către emisii reduse, și care au și mai mult impact decât persoanele fizice printr-o utilizare de până la 4 ori mai intensă (dacă ne uitam la numărul mediu de kilometri parcurși anual).
"Considerăm că este esențial ca viitoarele măsuri de sprijin pentru achiziționarea și utilizarea mașinilor cu emisii reduse să fie elaborate având în vedere impactul flotelor și să fie modelate după practicile pozitive observate în alte țări, precum Polonia, Benelux și Franța. Această susținere nu se rezumă doar la ecotichete, care sunt reduse pe scară largă în întreaga Europă, ci ar trebui să includă și inițiative precum impozitarea preferențială, asigurările obligatorii mai avantajoase și facilități precum parcarea gratuită în orașe. Indiferent de evoluțiile tehnologice, preocuparea pentru sustenabilitate, în special pentru calitatea aerului pe care îl respirăm, va rămâne o prioritate greu de contestat", a mai declarat președintele ASLO.
Membrii cu drepturi depline ai ASLO reunesc principalele companii de leasing operațional de pe piața românească: ALD Automotive, Arval Service Lease România, Autonom Services, Autotechnica Fleet Services, Business Lease România, LeasePlan România, New Kopel România (SIXT Group Romania), RCI Finanțare România și Unicredit Leasing Fleet Management.