Directiva UNECE 155, mai puțin scoasă în evidență decât normele EURO7 sau interzicerea vânzărilor de mașini cu motoare termice după 2035, pune unii producători auto în situația de a opri producția unor modele.
Este o măsură adoptată de Comisia Economică a Națiunilor Unite pentru Europa (UNECE) și se referă la uniformizarea dispozițiilor privind securitatea cibernetică a vehiculelor și a sistemelor de gestionare a securității cibernetice. Cerințele acestui regulament pot fi corelate îndeaproape cu cele stabilite prin ISO 21434, arată LifeNews.ro.
Cu puțin mai puțin de trei luni până la intrarea în vigoare, unii producători se află în situația de a opri, inițial, comenzile, și, ulterior, comercializarea unor modele importante. Marii constructori auto și-au luat din timp măsuri de siguranță și au lansat sau au în curs de lansare vehicule care să le înlocuiască pe cele care vor deveni neconforme din vara lui 2024, însă pentru clienți asta înseamnă, de cele mai multe ori, o creștere a prețului cu care pot achiziționa mașina dorită, arată sursa citată.
În acest context, una dintre mărcile care sunt nevoite să renunțe, măcar temporar, la comercializarea unui model important este Porsche. Modelul său Macan, a cărui versiune electrică a fost întârziată de problemele de software cu care s-a confruntat întregul grup Volkswagen, nu va mai putea fi comercializat din vară. Vorbim despre versiunea cu motor termic, pentru că e-Macan, abia intrat în producție, corespunde din toate punctele de vedere noilor reglementări.
Un alt model care a ieșit deja din producție, inclusiv pentru că nu ar fi putut îndeplini stadardele de securitate cibernetică, este Volkswagen Up! Compania germană a oprit asamblarea acestui model, inclusiv în varianta sa electrică, din noiembrie 2023. Astfel, până la eventuala intrare pe piață a viitorului ID.1 – nu mai devreme de 2027, după cum susține Thomas Schaefer, șeful mărcii – cel mai mic model din oferta Volkswagen va rămâne Polo.
UNECE 155 are efecte și în zona vehiculelor comerciale. Conform presei germane, populara furgonetă Volkswagen T6.1 deja nu mai poate fi comandată și, din vară, va fi indisponibilă pe piață.
Oficialii mărcii se așteaptă însă ca dispariția Volkswagen T6.1, să fie compensată de varianta T7, completată de vânzările electricului ID.Buzz.
Problemele cauzate de directiva UNECE 155 cu privire la securitatea cibernetică nu se rezumă la industria germană. O altă „victimă” este Renault Zoe. Chiar dacă este electric și, în teorie, ar trebui să aibă o arhitectură suficient de performantă pentru a îndeplini noile standarde, micul model electric este departe de acestea.
O situație cel puțin interesantă este cea a modelului Fiat 500. În acest caz, pentru că modelul 500 echipat cu motor termic, asamblat la uzina poloneză din Tychy, nu se încadrează în nomele UNECE 155, producătorul italian pare să fi decis un „retrofit” al variantei electrice dezvoltată pe o platformă mult mai nouă.