Al doilea cel mai mare constructor auto japonez, după Toyota, Nissan Motor, și-a anunțat rezultatele pentru luna noiembrie, pregătindu-se pentru creștere la finalul acestui an. Singurele scăderi înregistrate sunt pe două dintre cele mai importante piețe auto ale lumii.
Nissan a încheiat luna noiembrie cu rezultate slabe pe aproape toate piețele sale, în privința producției, însă contextul industrial și economic justifică aceste cifre. Constructorul nipon pare că a trecut peste momentele dificile de după demiterea lui Carlos Ghosn și se apropie de un final de an pozitiv.
Vânzările Nissan în luna noiembrie au însumat 307.492 autovehicule, dintre care 271.341 au fost realizate în afara Japoniei. Volumul este mai mic cu 18,3%, respectiv, - 19,3%, față de cel înregistrat în noiembrie 2020, cauza principală fiind criza de semiconduictori, care nu a permis livrarea tuturor comenzilor înregistrate. Pe toate piețele majore ale companiei s-au înregistrat scăderi de aproximativ 20%, cu excepția Europei, unde declinul s-a limitat la aproape 10 procente.
Cifrele din penultima lună a anului sunt în măsură să modifice trendul anual pe unele piețe, inclusiv pe cea de origine. În Japonia, după 11 luni, Nissan a trecut pe scădere, cu 1,2%, la un volum de 427.203 autovehicule, din care aproape jumătate au fost autoturisme (în creștere cu 9,6%). În restul lumii, mărcile grupului au o creștere de 3,9% cu doar o lună înainte de finalul anului, cu un total de 3,3 milioane de autovehicule, ceea ce face ca vânzările globale să rămână pozitive, cu 3,72 milioane autovehicule.
Dintre piețele importante, Europa (-6,8%) și China (-3,1%) sunt cele care au în acest moment rezultate negative și slabe șanse să mai recupereze în ultima lună a anului. În schimb, America de Nord este piața de succes a grupului, aflată de altfel cu China la concurență pentru titlul de „cea mai mare piață”. Cu 1,18 milioane de vehicule, din care 900.000 au fost vândute în SUA, America de Nord aduce un avans de 11,5 procente pentru Nissan.
La capitolul producție, Nissan are rezultate și mai bune, deoarece scăderile nu sunt la fel de mari pe piețele sale majore. În total, grupul japonez a produs 322.218 autoturisme, cu 20,2% mai puține ca în 2020, cea mai mare parte de producției fiind realizată în afara Japoniei. Luna noiembrie a adus și două piețe cu creștere, Spania, cu 27,3% (cu un volum foarte mic, 2.700 de vehicule), și SUA, cu 2 procente. În rest, în noiembrie toate uzinele Nissan au produs mai puțin ca în anul anterior. Pe întreg anul (11 luni) situația este în continuare bună și marchează revenirea pe creștere a companiei. Au fost produse în intervalul ianuarie – noiembrie 3,28 milioane de vehicule, cu 1,5% mai multe ca anul trecut în perioada similară, din care 2,7 milioane au fost produse în uzinele din afara Japoniei, cu 1,2% mai multe. Singurele scăderi, pe două dintre piețele extrem de importante ale mărcilor grupului, s-au produs în China, -7,5%, cu 1,17 milioane vehicule, și Marea Britanie, unde sunt produse cele mai multe dintre modelele vândute în Europa (-15,4%).
Nissan se află într-un proces de restructurare a activităților și de trecere de la business-ul axat pe volum, așa cum a fost gândit de Ghosn, la modelul bazat pe profit. Asta presupune închiderea unor facilități și modificarea substanțială a gradului de încărcare pentru fiecare uzină, astfel încât să fie reduse la maxim costurile de producție.Comparativ cu anii din perioada Carlos Ghosn, Nissan produce și vinde deja cu aproape 2 milioane de autovehicule mai puțin, anual. Raportările financiare din anul fiscal în curs confirmă revenirea companiei pe profit, după doi ani de pierderi care au urmat plecării lui Carlos Ghosn.