China reprezintă zona zero pentru războiul prețurilor la vehiculele electrice (EV), iar teatrul de operațiuni se uită spre SUV-urile electrice, cel mai mare segment al pieței, dominat de Tesla Inc și BYD, transmite Reuters.
Piața, aglomerată cu peste 90 de modele, devine și mai strânsă, cel puțin 20 de noi modele, atât ale brandurilor din China cât și din străinătate fiind lansate în aprilie, ceea ce afectează marjele de profit și prețurile pe piața internă și stimulează exporturile, apreciază analiștii și directorii din industria auto, scrie Agerpres.
Producătorii de EV din China au urmat exemplul Tesla și au redus prețurile SUV-urilor electrice, canibalizând vânzările de automobile echipate cu motoare pe combustie (ICE), în condițiile în care diferența de preț între tehnologii se reduce, susțin analiștii.
Tendința se extinde peste hotare, prin majorarea exporturilor de SUV-uri electrice produse în China.
"Vedem o mulțime de exporturi chineze, pe fondul pieței ultra-competitive din China. Va fi de fapt o supapă de eliberare a presiunii", a afirmat Tu Le, de la firma chineză de consultanță Sino Auto Insights.
Piața pentru SUV-urile electrice a crescut spectaculos în China în ultimul deceniu și acum reprezintă aproape 40% din toate mașinile vândute, fiind 400 de modele de SUV-uri, cu toate tipurile de combustibili.
Anul trecut, au fost vândute pe piața chineză aproape tot atâtea SUV-uri câte mașini din toate categoriile s-au vândut în Europa, sau peste 11 milioane.
Popularitatea SUV-urilor electrice a explodat de când Tesla a produs și a livrat în China Model Y, în urmă cu doi ani, acestea devenind unul din segmentele cu cea mai rapidă creștere pe piața chineză.
CITEȘTE ȘI FOTO Gmail afișează reclame mai multe și mai intruziveAtât brandurile interne cât și cele străine sunt reprezentate în rândul noilor modele lansate la Salonul Auto de la Shanghai de luna trecută.
Producători auto de top, ca Volkswagen, BMW și Toyota, se bazează pe noile SUV-uri electrice pentru a-și majora vânzările în China, cea mai mare piață auto din lume.
Producătorii chinezi de vehicule electrice Xpeng și Nio au șase modele de SUV-uri, dar există și companii de stat care fac doar modele electrice, cum ar fi brandul Aion de la GAC.
Ele concurează cu cele 93 de modele de SUV-uri electrice existente, pe o piață unde s-au înregistrat anul trecut vânzări de 1,5 milioane de unități, principalele 10 branduri reprezentând 84% din vânzări, se arată în analiza Reuters pe baza datelor CAAM - Asociația Producătorilor Auto din China.
Erau 76 SUV-uri electrice în 2020, înainte ca Tesla să înceapă producerea mașinilor Model Y în China, vânzările medii anuale fiind de doar 3.000 unități.
În pofida recentelor creșteri minore de prețuri, Model Y al Tesla încă este cu 20% mai ieftin în China decât era în octombrie 2022, când producătorul auto american se confrunta cu majorarea stocurilor.
Xpeng, Leapmotor și alții au venit cu propriile discounturi, în timp ce BYD oferă un discount de 1.000 de dolari la SUV-ul Song Plus, cel mai bine vândut.
Cei care refuză să reducă prețurile modelelor existente pentru a proteja valoarea brandului au ales în schimb să ofere prețuri de pornire mai mici decât se estima pentru noile modele, alături de o autonomie mai mare și dispozitive de conducere autonomă.
Realitatea este "brutală" pentru principalii producători auto străini, care au țintit piața de masă cu SUV-uri sub 40.000 de dolari, cum ar fi Ford, a explicat Tu Le, de la Sino Auto Insights.
CITEȘTE ȘI Bulgaria se pregătește să adopte euro cel târziu la 1 ianuarie 2025Șeful Ford, Jim Farley, a recunoscut concurența intensă de pe piața SUV-urilor electrice ca un factor care a stimulat majorarea exporturilor auto chineze.
"De aceea ne vom concentra pe piața europeană. Europa este o piață de export premium, toți producătorii sunt acolo", a declarat Farley în aprilie, după o călătorie în China.
De asemenea, Ford va restructura operațiunile sale din China a anunțat săptămâna trecută Farley.
Deja Tesla și Renault au început să-și exporte masiv SUV-urile electrice produse în China către Europa, producătorii chinezi de vehicule electrice au propriile lor planuri privind majorarea livrărilor în Europa.