Luna iunie a adus un moment important pe piața de autoturisme noi din România, fiind înregistrată, pentru prima dată după mult timp, o scădere a înmatriculărilor de autoturisme Dacia. Momentul a fost anticipat din luna martie de Profit.ro, prin prisma livrărilor raportate la acel moment de companii.
Piața de autoturisme noi din România a înregistrat și în luna iunie o creștere față de anul trecut, cu 15 procente, urcând până la 14.082 de unități înmatriculate, potrivit datelor DRPCIV. Numai că rezultatul a fost susținut îndeosebi de mărcile de import, care au compensat astfel scăderea înregistrată de producătorul autohton Dacia. Marca de la Mioveni a scăzut pentru prima dată în acest an, cu un procent mic, numai 1,07%, la 3.773 unități înmatriculate în iunie. Cifrele marchează o scădere ușoară a cererii pentru mașini Dacia, observată încă din primăvara acestui an, pe baza datelor privind livrările/vânzările.
Acestea din urmă au un avans de 30 - 90 de zile față de înmatriculări, din cauza perioadei în care mașinile pot circula cu numere roșii. Atât livrările, cât și înmatriculările sunt influențate, în același timp, de exporturile mascate, făcute de unele firme private. Este foarte posibil ca aceste exporturi să fi redus cererea internă, ca efect în lanț al reducerii vânzărilor de pe unele piețe din Europa.
Pentru grupul Renault, pierderea de la Dacia a fost recuperată de marca Renault, care se numără printre mărcile cu cele mai mari creșteri în luna iunie. Francezii au înmatriculat 1.381 autoturisme, cu 83,89% mai multe decât anul trecut. O altă creștere de volum, regăsită și în cota de piață, a fost înregistrată de Ford, 36,45%, care a depășit praguld e 1000 de autoturisme înmatriculate. Și Skoda și Volkswagen au avut, de asemenea, creșteri, chiar dacă în procente mai mici. Cel mai mare avans dintre mărcile importante a fost realizat de BMW, cu 122,28% mai multe autoturisme înmatriculate (429 față de 193). La polul opus, pe lângă Dacia, au mai avut scăderi Suzuki, Peugeot, Mercedes-Benz, Kia și Audi, dar toate au âvnzări cu volume mici.
În total, luna iunie au fost înmatriculate 18.209 vehicule noi ceea ce reprezintă +12,39% față de mai 2018. Numărul vehiculelor comerciale ușoare a scăzut la 1.191, cu aproape 6 procente față de anul trecut.
La nivelul întregului semestru, situația de pe piața de autoturisme este foarte bună, cu o creștere de aproape 20 de procente față de anul trecut, la un nivel de 71.620 de autoturisme, cu peste 11.000 de unități înmatriculate în plus comparativ cu perioada similară de anul trecut.
Marca Dacia își menține un avans de peste 30% pe acest an, față de anul trecut, cu 21.377 unități înmatriculate în primele șase luni. Practic, au fost înmatriculate cu aproximativ 5.000 de autoturisme Dacia mai multe, în acest an. Renault este marca cu cea mai bună evoluție pe intervalul ianuarie - iunie, având nu doar o creștere procentuală excelentă, 65%, dar și o creștere în volum foarte mare, de aproape 3.000 de unități înmatriculate în plus. În acest fel, Renault se instalează în poziția de cea mai vândută marcă de import, devansând rivalii de la Skoda și Volkswagen, care au avut o evoluție liniară în 2019. Dacă Skoda are o creștere de 2,9%, cu 5.567 unități, Volkswagen este în continuare în scădere față de anul trecut, urmând tendința mărcii la nivel european. Printre mărcile cu scădere din prima jumătate a anului se mai numără Merceeds-Benz, Kia, Audi și Fiat.
În sectorul de importuri de mașini rulate, înmatriculările continuă tendința de scădere, cu 11,05% în iunie, la 33.610 unități, respectiv 217.701 autoturisme pe primele șase luni, cu 7,28% mai puține decât anul trecut.