Automobilele cu baterii, complet electrice, hibride cu încărcare sau hibride au însumat în luna septembrie un sfert din totalul vânzărilor de automobile noi vândute în Europa, în special cu ajutorul noului model ID.3 de la Volkswagen.
Vânzările de automobile noi în Europa au scăzut cu 29% în primele nouă luni ale anului, la 8,54 milioane de unități, din cauza pandemiei de coronavirus, însă tot acest context a favorizat așa numita revoluție a mașinilor electrice, care în septembrie au avut o evoluție fără precedent. Este pentru prima dată în istoria automobilului când vânzările unuia din cele două tipuri de propulsie cu combustie, dieselul, sunt depășite de vehiculele cu propulsie alternativă, electrică sau susținută de energia electrică. Datele au fost transmise de Jato Dynamics, care a monitorizat vânzările de mașini electrice în cele 27 de state UE.
Luna septembrie a fost prima lună în care piața de autoturisme din Europa a crescut, cu 1,2%, comparativ cu luna similară din 2019, cu un volum de 1,3 milioane de unități înmatriculate. Segmentat, însă, pe tipuri de propulsie, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 139%, la 327.800 autoturisme, un record atât în materie de volume, cât și de cotă de piață, în timp ce motorizările pe benzină și diesel au scăzut cu procente importante.
Cota de piață a motoarelor diesel a coborât până la valoarea de 24,8%, jumătate din cât aveau aceste motoare în urmă cu 10 ani.
„Trecerea de la motoare cu combustie la vehicule electrice are loc în sfârșit. Chiar dacă acest lucru se întâmplă cu ajutorul politicilor guvernamentale și a subvențiilor, clienții sunt acum gata să adopte aceste noi tehnologii”, spune Felipe Munoz, analist Jato Dynamics.
Potrivit datelor Jato, Volkswagen este compania care a profitat cel mai bine de acest trend, având o evoluție remarcabilă de la scandalul diesel, de acum 5 ani, care a marcat sfârșitul motorulului cu motorină. Grupul german a înmatriculat în septembrie 40.300 de vehicule electrificate, mare parte din ele reprezentând modelul ID.3.
Un segment important din vehiculele electrificate (53%) este reprezentat de mașinile hibrid, care cuprind atât pe cele cu încărcare la priză, dar și vechile hibride, fără încărcare. Acestea au crescut cu 124%, mărcile dominante fiind Toyota (inclusiv Lexus) precum și Ford, Suzuki, Fiat și BMW. Modelul românesc Ford Puma a fost și el printre vedete, 69% din vânzările sale fiind ale motorizării mild-hybrid.
Pe segmentul electric 100%, Tesla a rămas lider, însă vânzările sale au scăzut ușor, cu 5 procente, previzibil în contextul lansării numeroaselor alternative ale altor constructori. VW, sosit târziu la acest „ospăț”, a crescut cu 352%, iar Renault, care s-a bazat în sepcial pe modelul ZOE, a crescut cu 211%. Cu ajutorul celorlalte mărci din grup, VW a devenit deja cea mai mare companie care vinde mașini full electric, depășind Tesla, în timp ce pe subsegmentul PHEV lider a fost Mercedes-Benz.