INFOGRAFICE Cum au evoluat prețurile mașinilor electrice, raportat la subvenții, în ultimul deceniu: în China au scăzut, în Europa și SUA au crescut

INFOGRAFICE Cum au evoluat prețurile mașinilor electrice, raportat la subvenții, în ultimul deceniu: în China au scăzut, în Europa și SUA au crescut
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 22 aug 2021

Un studiu realizat de Jato Dynamics pe marginea evoluției prețurilor automobilelor electrice arată că în Europa și SUA producătorii au crescut aproape constant prețul de vânzare, pe măsura subvențiilor acordate de guverne, în timp ce în China mașinile cu baterii au devenit tot mai ieftne de la un an la altul.

Mașinile electrice au deja aproximativ 10 ani de când au început să apară ca modele de serie, iar prețul lor nu a început, deocamdată să scadă, așa cum se prefigura la momentul apariției lor. Singura piață pe care s-a produs efectul de ieftinire raportat la volumele vândute este, culmea, China, o țară care în care capitalismul are note puternice de socialism.

Urmărește-ne și pe Google News

China este prima țară care a adoptat propulsia electrică pe scară largă și care a decis să acorde subvenții constructorilor de automobile cu baterii. Constructorii au primit în 2010 subvenții masive pentru a cumpăra baterii pentru vehiculele produse, astfel că măsura a stimulat masiv producția de astfel de mașini. Pe măsură ce piața a fost umplută de oferte electrice, statul s-a retras din această afacere, iar apariția pandemiei de coronavirus a coincis cu reducerea acestor subvenții. Chiar și așa, guvernul chinez a decis să acorde reduceri la achiziția mașinilor electrice, până în 2022. Planul anunțat de China prevede reducerea în continuare a sumelor acordate la achiziție, fiind introduse plafoane în funcție de autonomia mașinilor cumpărate.

În SUA, subvențiile au fost mai mult reduceri de taxe acordate celor care au cumpărat mașini electrice. Statele au suplimentat cu diferite forme de stimulare proprii, în general tot de tipul creditelor de impozitare.

În Europa, fiecare țară a avut propriul sistem de subvenție, care au început timid, în urmă cu 20 ani, prin eliminarea impozitului auto, pentru mașinile electrice, și au ajuns în ultimii ani la subvenții de până la 9.000 de euro din prețul de achiziție pentru un vehicul electric și de 6.750 de euro pentru un hibrid plug-in. România s-a aflat în fruntea țărilor careu au subvenționat achiziția de mașini electrice, având cea mai mare sumă, aproximativ 10.000 de euro, acordată la achiziție. Alte state europene importante care au susținut piața de vehicule cu baterii au fost Marea Britanie, cu până la 3000 de lire deducere din preț, Franța, care a acordat mai multe tipuri de reduceri, de la subvenții până la deduceri de impozite, ce pot însuma, în situația ideală 19.000 de euro, Norvegia, care acordă subvenții de 4.000 de euro pentru o mașină electrică nouă și 2.000 de euro pentru o mașină electrică rulată. Aici, în țara cu cele mai multe mașini electrice din Europa, investițiile publice s-au concentrat mai mult pe infrastructura de încărcare și pe reduceri de taxe pentru cei care decid să cumpere o astfel de mașină.

INFOGRAFICE Cum au evoluat prețurile mașinilor electrice, raportat la subvenții, în ultimul deceniu: în China au scăzut, în Europa și SUA au crescut

În aceste condiții, evoluția prețurilor pentru mașinile complet electrice a evoluat diferit de la o piață la alta. Dacă în 2011, o mașină electrică avea un preț de peste 40.000 de euro în China, astăzi media prețului este de puțin peste 20.000 de euro. În schimb, în Europa, primele vehicule propulsate exclusiv pe baterii costau circa 34.000 de euro, iar astăzi prețul mediu este de aproape 43.000 de euro, cu un vârf care a depășit 45.000 de euro în 2019. În SUA, prețurile au crescut până la peste 50.000 de euro în 2016, iar de atunci continuă să scadă, prețul mediu în acest an fiind de 36.000 de euro. De menționat și faptul că, în China, în 2021, 40% din mașinile electrice au fost mașini de oraș, cu o autonomie mică și un preț mediu de 6.700 de euro. Chiar dacă pe segmente evoluția prețului a avut un parcurs ușor diferit, pe ansamblu, lucrurile stau la fel: China a reușit să pună pe piață cele mai ieftine mașini electrice din lume în ultimii 3 – 4 ani, în vreme ce Europa și SUA nu găsesc metodele potrivite pentru a le scădea prețul.

Dacia a lansat oficial comenzile pentru Duster face-lift și a anunțat noile prețuri CITEȘTE ȘI Dacia a lansat oficial comenzile pentru Duster face-lift și a anunțat noile prețuri

Studiul Jato cuprinde și comparații între vehiculele cu combustie (ICE) și vehiculele cu baterii (BEV). În China, prețul mediu al mașinilor din segementul BEV a coborât sub cel al mașinilor cu benzină sau diesel (ICE), cu circa 1.700 de euro. În Europa, diferența dintre ele este, în favoarea celor cu baterii, de peste 10.000 de euro. Dacă prețul mediu în Europa (în țările analizate) este de 32.218 de euro pentru ICE, la BEV prețul mediu este încă mare, 42.500 euro. În SUA lucrurile stau la fel, deși prețurile mașinilor sunt ceva mai mici decât în Europa. Pentru o mașină cu baterii, un american plătește în medie 36.000 de euro (echvalent în dolari), iar pentru un vehicule ICE plătește aproape 25.000 de euro.

INFOGRAFICE Cum au evoluat prețurile mașinilor electrice, raportat la subvenții, în ultimul deceniu: în China au scăzut, în Europa și SUA au crescut

Potrivit cifrelor colectate de Jato de pe piețele europene, în primele cinci luni ale anului, diferențele de preț între cele două tipuri de propulsii (BEV față de ICE) sunt complet diferite de la o țară la alta. Dacă în România prețul mediu al mașinilor înmatriculate în acest an este cu 55% mai mare la cele cu baterii, în Grecia este cu 115% mai mare, în Germania cu doar cu 8%, dar în Finlanda cu 15% mai mic.

INFOGRAFICE Cum au evoluat prețurile mașinilor electrice, raportat la subvenții, în ultimul deceniu: în China au scăzut, în Europa și SUA au crescut

Analiștii Jato Dynamics susțin că planul pe care China și l-a făcut pentru adoptarea propulsiei electrice a fost cel care a funcționat și a adus în prezent prețuri atât de mici, suprapuse pe o cerere foarte mare a mașinilor electrice. Politica de subvenții a fost una coerentă și a fost modificată pe parcurs pentru a funcționa. În același timp, politicile naționale s-au suprapus cu cele locale, prin investițiile făcute de adminsitrațiile locale care au investit în rețele de încărcare.

Studiul spune că principalii constructori care sunt pregătiți să reducă prețurile sunt Tesla și VW, cei care au și cele mai mari volume vândute, astfel că pot obține profit din vânzarea mașinilor electrice și la prețuri mai mici. Chiar și așa, constructorii ar trebui să se concentreze către modelele electrice care pot fi mai ieftine, cele care au și o cerere mai mare din partea pieței, pentru a nu intra într-un conflict.

viewscnt
Afla mai multe despre
pret masini electrice
subventie masini electrice
program rabla plus