Piața auto din Europa a înregistrat în aprilie o creștere spectaculoasă, de peste 200%, dar numai pentru că vorbim despre o bază de raportare extrem de mică, în 2020, când toată industria auto din Europa era în carantină.
Înmatriculările de autoturisme din UE au crescut la niveluri apropiate de cele normale, însă nu a urcat încă la volumele dinainte de pandemiei, fiind în același timp sub cel din luna anterioară, martie. Potrivit ACEA, luna aprilie a adus 862.226 de autoturisme înmatriculate, cu 218,6% mai multe decât în aprilie 2020, dar cu aproape 25% mai puține decât în aprilie 2019, când erau înregistrate 1,14 milioane de autoturisme. Situația este valabilă în mai toate piețele, inclusiv în România, unde luna trecută au fost înregistrate 6.787 autoturisme, în creștere cu 58,8% față de aprilie 2020, dar mai puține cu 21% față de luna similară din 2019, când erau anunțate 8.691 unități.
Practic, toate țările au raportat creșteri, însă așa cum au anunțat individual la începutul lunii, cele mai mari au fost pe piețele pe care, în urmă cu un an, a intervenit blocajul aproape complet. Spania, Franța, Italia, lovite în plin în 2020 de pandemia de coronavirus, acum au revenit la niveluri apropiate de anii anteriori.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Datele care arată mult mai bine cum s-au repliat țările sunt cele pe întreg intervalul, ianuarie – aprilie, unde mai există câteva piețe cu scădere, printre care se află, din păcate, și România.
România înregistrează cel mai mare declin din UE, în acest an, relevă datele analizate de Profit.ro, cu 14,5% mai puține autoturisme înmatriculate, după patru luni, respectiv 27.624 unități. Mai sunt în teritoriul negativ doar Olanda, cu 11,7% declin, Lituania, -7,3%, Portugalia, -4,5%, și Slovacia, cu mai puțin de 1 procent în minus.
Cel mai probabil, explicația principală este dată de așteptarea din piață pentru Programul Rabla, care a determinat românii să amâne decizia de cumpărare. În același timp, incertitudinile produse de revenirea pandemiei în primul trimestru este posibil să fi determinat o scădere a cererii pe piața auto din România.
CITEȘTE ȘI Fulfilment by eMAG, instrumentul de un milion de euro care ajută antreprenorii să se concentreze pe creșterea afaceriiÎn întreaga Uniune Europeană, vânzările de autoturisme au crescut cu 24,4%, la un volum de 3,4 milioane de unități, în cele patru luni, raportat la 2020, dar sunt în continuare sub nivelul din 2019, cu aproximativ 1 milion de autoturisme în minus față de perioada similară dinainte de pandemie.
Din punct de vedere al evoluției mărcilor, în aprilie se regăsește creșterea de pe piețe și în dreptul constructorilor, fiind de remarcat faptul că Dacia, în pofida numeroaselor obstacole, a revenit în vânzări, cu 27.119 unități în aprilie, o creștere de peste 180% față de anul trecut, și cu 111.375 unități pe intervalul ianuarie – aprilie, cu 29,1% față de anul anterior, peste nuvelul mediu al pieței. Cota de piață a mărcii a crescut ușor, la 3,3%, indică datele analizate de Profit.ro.
Dacă facem însă o comparație cu anul 2019, putem observa cât de mult au fost trase înapoi vânzările mărcii Dacia: 9.669 de unități în aprilie 2019 și 182.429 unități în primele patru luni ale anului 2019, când avea și o cotă de piață de 4 procente. Asta înseamnă un declin de aproape 40% față de acea perioadă.