Guvernul pregătește alocarea a încă aproape 8 milioane de euro pentru compania națională aeriană TAROM, drept compensație pentru pierderile suferite în a doua jumătate a anului trecut, ca urmare a pandemiei de Covi-19. În prezent, Tarom are de achitat, pe termen scurt, datorii care se ridică la aproape 700 de milioane de lei, relevă datele guvernamentale analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Cum au fost lovite de pandemie, câte bilete au anulat pasagerilor și când vor fi rambursați banii de către principalele companii aeriene din România sunt date prezentate anterior de Profit.ro și pot fi văzute AICI.
Noul ajutor este pregătit într-un moment în care Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Ajutorul pregătit a fost anunțat recent de Profit.ro, după ce TAROM a a adresat Guvernului o solicitare oficială.
De ce este important: Compania aeriană națională TAROM are un plan de restructurare, prezentat anterior de Profit.ro, pentru care a estimat un cost de până la 1,84 miliarde lei (aproximativ 380,3 milioane euro), din care a solicitat 923,6 milioane lei (aproximativ 190,8 milioane euro) ca ajutor de stat individual de restructurare din partea Guvernului. TAROM promite în schimb scăderea cu 33% a numărului total al angajaților, inclusiv reducerea cu 50% a pozițiilor de management, respectiv reducerea cheltuielilor prin închiderea unor agenții, optimizarea rutelor operate și a costurilor privind combustibilul.
De asemenea important: Ministerul Finanțelor a fost autorizat să garanteze, în numele şi contul statului, la solicitarea TAROM, un împrumut contractat de beneficiar în limita sumei de 312.744.200 lei, pe o perioadă de până la 6 ani, cu titlu de ajutor de stat, în scopul acoperirii cheltuielilor de exploatare şi de capital necesare susţinerii activităţii până la data de 31.12.2020 şi care nu trebuie să depăşească valoarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19 şi cauzate direct de această pandemie, stabilite în conformitate cu decizia de autorizare a Comisiei Europene.
Comisia Europeană a autorizat măsura de ajutor de stat în favoarea TAROM, sub formă de garanție de stat pentru un împrumut în valoare de numai 19.33 milioane euro, ajutor care a compensat parțial prejudiciul suferit de către compania aeriană ca urmare a pandemiei Covid-19, respectiv pentru perioada 16 martie – 30 iunie 2020.
CITEȘTE ȘI Dispută la guvernare după anunțul de la Ora de Profit.ro. Ministrul de Finanțe: Impozitul zero pe salariul minim ar duce la o gravă problemă bugetară. Am deschide cutia Pandorei!Acum, Guvernul arată că pandemia COVID-19 a continuat să afecteze în mod substanțial sectorul transporturilor aeriene și că, după 30 iunie 2020, TAROM a revenit cu solicitarea de a-i fi compensate pierderile cauzate de această pandemie, în perioada 01.07. - 31.12.2020.
Valoarea prejudiciului pentru care se solicită compensarea este reprezentată de diferența dintre veniturile pierdute și costurile evitate ca efect direct al pandemiei COVID-19. A rezultat astfel o valoare a pagubei cauzată de pandemia COVID-19, care poate fi acoperită prin ajutorul de stat, pentru perioada 01 iulie 2020 – 31 decembrie 2020, în cuantum estimat de până la 38.654.017 lei ( 7.956.776 euro).
Prin urmare, suma propusă Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat este în cuantum de până la 38.654.017 lei (7.956.776 euro), dar valoarea ajutorului va fi stabilită prin decizie a Comisiei. În situația autorizării acestei măsuri de către Comisia Europeană, suma aferentă ajutorului de stat va fi dedusă din valoarea ajutorului de stat individual de restructurare.
Executivul arată că suma va asigura funcționarea TAROM pe perioada pandemiei COVID- 19, dar și pe perioada imediat următoare, până la relansarea operațiunilor de transport aerian și stabilizarea situației financiare a companiei, permițând totodată companiei să treacă la implementarea planului de restructurare care să-i asigure rentabilizarea pe termen mediu și lung.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Finanțe: Înregistrarea în SPV, obligatorie de la 1 martie 2022În anul 2019, TAROM a transportat un număr de 2,9 milioane pasageri, înregistrând astfel un nivel similar cu cel din anul 2018.
În ceea ce privește anul 2020, dacă în primele două luni traficul de pasageri pe rute regulate a fost puțin peste nivelul aceleiași perioade din anul 2019, în luna martie traficul de pasageri s-a situat la mai puțin de jumătate față de aceeași lună a anului 2019 și față de planificarea pentru 2020, în aprilie traficul de pasageri pe rute regulate fiind suspendat complet. În lunile următoare revenirea s-a realizat într-un ritm foarte lent, cu un trafic de aproximativ 10-15% din volumele normale în primele luni după ridicarea stării de urgență (mai, iunie 2020).
După 30 iunie 2020, evoluția nefavorabilă a activității TAROM s-a menținut, ca efect al valului 2 al pandemiei.
CITEȘTE ȘI Vîlceanu: Finanțele, ANAF și transportatorii s-au înțeles să rezolve problema controalelor ANAF pe diurne printr-un proiect de lege. Ministrul a evitat să clarifice dacă proiectul include o amnistie, așa cum susțin transportatorii
Efectul negativ direct asupra activității TAROM, care demonstrează și legătura de cauzalitate dintre criza generată de pandemie și prejudiciul suferit, a condus la luarea unor măsuri imediate de reducere a costurilor, după cum urmează:
- suspendarea contractelor individuale de muncă pentru aproximativ 1.000 de angajați (prin rotație), începând cu luna aprilie 2020, în condițiile prevăzute la art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii, ca urmare a reducerii temporare a activităţii companiei;
- eliminarea serviciilor de catering la bordul aeronavelor;
- suspendarea/anularea zborurilor către mai multe destinații.
Suspendarea contractelor individuale de muncă prin șomaj tehnic, cât și reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile lucrătoare/săptămâna au condus la reducerea cu 58,5 milioane lei a cheltuielilor cu personalul pe cele 6 luni analizate, conform datelor preliminare la 31.12.2020.
Având în vedere dificultățile cu care s-a confruntat compania în ultimul an, o serie de plăți au rămas restante sau au fost amânate. Valoarea totală a ieșirilor de numerar necesare pentru stingerea datoriilor deschise la acest moment în situațiile financiare ale companiei se ridică la 1,18 miliarde lei (din care 697 milioane lei pentru stingerea datoriilor pe termen scurt).
O parte din această valoare ar putea fi acoperită prin finanțarea prejudiciului cauzat de pandemia COVID 19 în perioada 01.07. – 31.12.2020, estimat la aproximativ 7.956.776 euro.
CITEȘTE ȘI Elevii și studenții trebuie să poarte la ore măști de uz medical. Nu se mai permite purtarea măștilor textileComisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate.
În acest stadiu, Comisia are îndoieli cu privire la faptul că planul de restructurare și ajutorul pentru sprijinirea acestuia îndeplinesc condițiile prevăzute în orientări.
Investigația aprofundată a Comisiei va examina în special:
- dacă planul de restructurare propus este adecvat pentru rezolvarea dificultăților companiei TAROM și pentru restabilirea viabilității pe termen lung a acesteia într-un interval de timp rezonabil, fără să i se acorde în continuare ajutor de stat;
- dacă TAROM sau operatorii de pe piață ar urma să contribuie suficient la costurile de restructurare, asigurându-se astfel că planul de restructurare nu se bazează excesiv pe finanțarea publică și că ajutorul este proporțional, precum și
- dacă planul de restructurare ar urma să fie însoțit de măsuri adecvate de limitare a denaturărilor concurenței create de ajutor.
Comisia își va continua investigațiile pentru a afla dacă îndoielile sale inițiale se confirmă. Deschiderea unei investigații oferă României și părților terțe interesate posibilitatea de a prezenta observații și nu anticipează rezultatul acesteia.
CITEȘTE ȘI VIDEO Valeriu Gheorghiță ANUNȚ: Suntem în valul patru al pandemiei! Varianta Delta este pe cale să devină dominantă în RomâniaConform proiectului privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2021 al TAROM, se impune și în anul 2021 necesitatea continuării programului de șomaj tehnic prin suspendarea contractelor individuale de muncă pentru aproximativ 300 de angajați/lună, prin rotație, pentru 6 luni din anul 2021 până în luna iulie, când are loc restructurarea personalului, ca urmare a reducerii temporare a activității companiei.