Încă un prototip al rachetei Starship a companiei SpaceX a fost distrus, marți, la aterizare, după o lansare reușită, transmite Reuters.
Transmisiunea în direct a zborului de către companie s-a blocat atunci când racheta a revenit pe Pământ, iar ceața deasă din jurul facilității SpaceX din Texas a făcut dificil ca martorii să vadă ce s-a întâmplat, scrie News.ro.
Prototipul Starship SN11 a urcat la altitudinea țintită, de circa 10 kilometri.
Racheta este construită din oțel inoxidabil, iar rolul ei este să transporte mărfuri și oameni în misiuni către Lună și Marte.
Prototipurile Starship au o înălțime de circa 45,7 metri, echivalentă cu cea a unei clădiri de 15 etaje, și sunt propulsate fiecare de trei motoare de rachetă Raptor.
Musk a scris pe Twitter, la aproximativ o jumătate de oră după test, că ”cel puțin craterul este în locul potrivit!. Ceva semnificativ s-a întâmplat la scurt timp după începerea arderii de aterizare. Ar trebui să știm ce a fost odată ce putem examina biții, mai târziu, astăzi ”, a spus Musk.
Inginerul principal pentru integrare al SpaceX, John Insprucker, a menționat că ceața deasă din zonă a împiedicat compania să afișeze imagini ale camerei, dincolo de cele care erau pe rachetă.
”Imaginea blocată pe care am văzut-o în cameră nu înseamnă că așteptăm revenirea semnalului; Starship 11 nu se mai întoarce. Nu așteptați aterizarea", a spus Insprucker.
”Se pare că am pierdut toate datele de pe vehicul și, desigur, echipa este departe de platforma de aterizare, așa că vom fi acolo pentru a vedea ce avem.”
SpaceX a lansat cu succes patru prototipuri Starship la testele de zbor la mare altitudine, începând cu SN8 în decembrie, apoi SN9 în februarie și SN10 și acum SN11. Dar, deși lansările au decurs în mare măsură conform planului, încercările de aterizare s-au încheiat cu o varietate de explozii.
CITEȘTE ȘI Volkswagen divulgă din greșeală - își schimbă numele în „Voltswagen”, pentru a evidenția propulsia electricăSpaceX este singurul mare constructor de rachete care încearcă să realizeze aterizări ale vehiculelor după o lansare - în mod tradițional, propulsoarele de rachete mari sunt aruncate după lansare.
Obiectivul lui Musk este ca Starship să fie complet reutilizabilă, imaginând o rachetă similară cu o aeronavă comercială și capabilă să se lanseze cu întreținere minoră și alimentare între zboruri.
În timp ce SpaceX a aterizat cu succes doar prototipul SN10 după un test de zbor la mare altitudine - deși racheta a explodat câteva minute mai târziu - compania a aterizat prototipuri anterioare după zboruri scurte la aproximativ 500 de picioare în altitudine.
Musk a declarat marți că următorul prototip al SpaceX, Starship SN15, va fi instalat pe lansator ”în câteva zile”.
"Are sute de îmbunătățiri de proiectare a structurilor, avionică/software și motor", a spus Musk.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO TEST DRIVE - PREMIERĂ Profit.ro pentru România: Am condus Dacia Spring pe cea mai frecventată navetă din țară: București - PloieștiStarship este unul dintre cele două ”Proiecte Manhattan” pe care SpaceX le dezvoltă simultan, celălalt fiind programul său de internet prin satelit Starlink.
Musk a estimat anterior că dezvoltarea completă a Starship va costa aproximativ 5 miliarde de dolari, deși SpaceX nu a dezvăluit cât a cheltuit pentru program.
Compania a atras luna trecută 850 de milioane de dolari în cea mai recentă rundă de colectare de fonduri, la o evaluare de 74 de miliarde de dolari.