Două milioane de lei din bugetul AFM așteaptă în continuare solicitanții de fonduri, cu care aceștia să cumpere mașini cu combustie prin Programul Rabla, în timp ce sesiunea pentru mașini electrice a fost închisă definitiv, înainte de epuizarea fondurilor alocate inițial.
Startul extrem de întârziat, pe 30 septembrie, la limita termenului avansat de ministrul Mediului, Diana Buzoianu, anterior, când a dat garanții că va începe „în luna septembrie”, a avut două viteze de derulare: sesiunea pentru motoare cu combustie a epuizat banii în primele minute de la deschidere, în timp ce sesiunea pentru electrice a evoluat lent, din cauza diminuării drastice a sumei acordate pentru un tichet.
În acest fel, cele 80 de milioane de lei alocate pentru EV și PHEV s-au redus și mai mult. Practic, în 6 noiembrie s-au depus ultimele dosare la mașini electrice, ceea ce a oprit această finanțare la 5.558 de cereri de finanțare, cu o sumă totală de 75 de milioane de lei.
În secțiunea Motoare termice, suma alocată până în acest moment se ridică la 125 milioane de lei, din care s-au acoperit, pe baza dosarelor depuse, 123 milioane de lei. Diferența de circa două milioane de lei este deocamdată nesolicitată.
Sumele finale urmează să se actualizeze pe măsură ce solicitările persoanelor înscrise în Programul Rabla sunt aprobate sau respinse. AFM a anunțat pe 23 octombrie o primă tranșă de dosare aprobate, cu un total de 3.824 de cereri pentru mașini cu combustie, 2.191 mașini hibrid, 725 mașini PHEV și 1.746 de mașini EV, având în total o valoare de 107,7 milioane de lei.
Ulterior, pe 30 a mai fost anunțată o tranșă de 425 de dosare, în valoare de 6,51 milioane de lei, fără să fie detaliate tipurile de motorizări. Potrivit documentului AFM consultat de Profit.ro, această tranșă a inclus 101 mașini cu motor termic, 27 de mașini hibride, 91 de mașini PHEV și, cele mai multe din această tranșă, 206 de autoturisme complet electrice.
Cele două calupuri de dosare aprobate însumează 114.218.000 lei, ceea ce înseamnă că până la concurența sumei de 123 milioane de lei mai sunt peste 9 milioane de lei de acoperit din dosarele existente.
Programul Rabla a fost dat peste cap în acest an, după ce guvernul anterior aprobase o formă mult mai generoasă, cu un buget care aloca peste un miliard de lei, din care peste 600 de milioane de lei erau alocați vehiculelor complet electrice, care ar fi trebuit să primează tichete în valoare de 7.500 de euro.
Cu o zi înainte de startul sesiunii pentru persoane fizice, programul a fost suspendat, fiind ulterior anulate complet sesiunile dedicate persoanelor juridice. Valoarea tichetului pentru EV a fost diminuată la numai 18.500 de lei, în timp ce sumele pentru mașinile poluante, termice și hibride, au rămas neschimbate.
Justificarea Ministerului Mediului a fost argumentată cu dorința de a finanța cât mai multe mașini, cu sume mai mici. Din păcate, rezultatul până la acest moment arată exact contrariul: volumul vehiculelor electrice finanțate este de numai 2.000 de exemplare într-un singur an.
Cele mai recente declarații ale reprezentanților Ministerului Mediului arată că anul 2026 ar putea însemna și sfâșitul acestui program guvernamental de finanțare a achiziției de autovehicule nepoluante.














