Ministerul Transporturilor a propus modificarea legislației în vigoare astfel încât Guvernul să poată înființa prin hotărâre companii de stat, atât în țară, cât și în străinătate, la inițiativa oricăruia dintre ministerele în ale căror domenii de specialitate se încadrează obiectul principal de activitate al societăților comerciale a căror înființare se dorește.
″Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 (pandemia Covid-19, criza energetică, alimentară și a transporturilor, precum și războiul din Ucraina) au accentuat nevoia investițiilor în sectoarele strategice, precum și obligativitatea deținerii unor societăți care să execute necondiționat serviciile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO″, se arată într-un document al Transporturilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit sursei citate, sincopele în buna funcționare a serviciilor strategice pot avea ca efect generarea de perturbări în funcționarea economiei naționale, în domenii precum exploatarea resurselor, producția de articole esențiale (alimente, produse de consum), transporturile de bunuri și oameni sau furnizarea de servicii esențiale (energie, utilități, sănătate, căi de comunicare).
″Totodată, criza energetică cu care se confruntă România, Republica Moldova și, cu precădere întreaga Europa de Est, precum și întreruperea furnizării energiei electrice generată de conflictul din Ucraina, ca urmare a războiului din regiune, a generat o creștere a cererii pentru transportul de generatoare electrice, combustibili și echipamente de încălzire. În condițiile prezentate, statul român trebuie să aibă asigurate în orice moment condițiile pentru a deservi interesele strategice și geopolitice în domeniile afectate de situațiile extraordinare ce ar putea interveni (situația epidemiologică/pandemie, război, criză energetică, alimentară)″, se mai menționează în document.
”Asigurarea transportului de marfă pe calea ferată reprezintă un serviciu de interes strategic general, sincopele în funcționarea acestuia generează perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 (pandemia Covid-19, criza energetică, alimentară și a transporturilor, precum și războiul din Ucraina) au accentuat nevoia investițiilor în sectorul feroviar, respectiv importanța existenței unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiționat toate transporturile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO″, era argumentul de înființare a noii societăți.
CITEȘTE ȘI Zi critică pentru Adani Group, compania miliardarului indian Gautam Adani, care vinde acțiuni de 2,5 miliarde de dolariNumai că, între timp, autoritățile au realizat că ″nu există dispoziții legale care să permită Guvernului sau ministerelor, atunci când împrejurările distincte o impun, să înființeze societăți reglementate de Legea nr. 31/1990 privind societățile, republicată″ și că ″Curtea Constituțională, prin intermediul Deciziei nr. 249/2018, a subliniat că actele cu valoare de lege, respectiv legile și ordonanțele, pot fi emise doar pentru reglementarea unor situații cu aplicabilitate generală și își extind efectele asupra unui număr nedeterminat de subiecte vizate de ipoteza normelor″, astfel că, ″Având în vedere că înființarea unei societăți are caracter individual, prin urmare nu poate fi înființată prin intermediul unui act cu valoare de lege, se impune asigurarea cadrului legal pentru a permite statului român să înființeze societăți prin intermediul unor acte cu aplicabilitate individuală″, adică prin HG-uri.
În consecință, acum, Ministerul Transporturilor a propus modificarea legislației în vigoare astfel încât, prin hotărâre, la propunerea oricărui minister, Guvernul să poată înființa societăți cu capital de stat, în România și în străinătate, iar ministerele respective să poată participa la majorarea capitalului social al companiilor de stat la care exercită, în numele statului, calitatea de acționar.
CITEȘTE ȘI Acord de 8 miliarde de dolari între Compania italiană Eni și National Oil Corporation din Libia pentru producția de gazeLegislația în prezent în vigoare prevede că doar la nivelul ministerelor Economiei și Energiei se pot înființa astfel de societăți noi.
″Decizia privind înființarea de societăți sau majorarea capitalului social are ca temei o analiză economico-financiară, tehnică, juridică și de oportunitate, cu respectarea următoarelor principii: a) promovarea concurenței între operatorii economici; b) garantarea tratamentului egal și nediscriminatoriu al acestora; c) asigurarea transparenței fondurilor publice alocate și utilizarea eficientă a acestora; d) dezvoltarea regională fundamentată pe considerente sociale, economice și de mediu; e) evitarea apariției unor situații de natură să determine conflicte sociale ori manifestări ale concurenței neloiale″, stipulează propunerea legislativă a Transporturilor.
CITEȘTE ȘI O unitate de leasing a Raiffeisen din Rusia, sancționată de UcrainaTot acolo se prevede că ministerele de resort vor putea prelua, pe bază de justificări fundamentate, în numele statului și în condițiile legii, active și active funcționale, în scopul valorificării acestora, inclusiv prin majorarea capitalului companiilor de stat pe care le controlează, prin aporturi în natură. Finanțarea cheltuielilor legate aceste operațiuni se va asigura din bugetele de venituri și cheltuieli ale ministerelor. Aici vor intra și costurile evaluărilor și studiilor de fezabilitate.
Guvernul a adoptat în luna mai a anului trecut o ordonanță de urgență care oferă, în mod excepțional, CFR Marfă posibilitatea de a da în plată vagoane pentru stingerea restanțelor fiscale rezultate din impozite și contribuții cu reținere la sursă. La nivelul lunii noiembrie 2022, compania de stat aștepta acordul Comisiei Europene pentru implementarea acestui mecanism de stingere a datoriilor.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Salariul minim în lume, la început de an. Unde este plasată RomâniaLegislația de funcționare a CFR Marfă prevede că societatea are obligații și în ceea ce privește satisfacerea nevoilor de apărare a țării.
Din acest punct de vedere, CFR Marfă este angajată în Convenții și Protocoale cu Ministerul Apărării Naționale și cu Forțele Armate ale Statelor Unite ale Americii, pentru asigurarea capacităților necesare în diverse situații. În plan international, este vorba de angajamentele asumate de România prin Acordul dintre statele părți ale Tratatului Atlanticului de Nord și celelalte state participante la Parteneriatul pentru pace cu privire la statutul forțelor lor, semnat la 19 iunie 1995 la Bruxelles (NATO/SOFA/PfP), precum și de prevederile Aranjamentului de implementare între autoritățile desemnate ale Statelor Unite și României privind deplasarea navelor, vehiculelor și mijloacelor de zbor pentru implementarea Acordului dintre Statele Unite ale Americii și România privind activitățile forțelor armate ale Statelor Unite staționate pe teritoriul României, aranjament semnat la data de 31.10.2007.