Al doilea cel mai mare grup auto din lume, Volkswagen, a reușit să depășească 8 milioane de autovehicule vândute în 2022, în pofida estimărilor pesimiste, însă rezultatul este mai mic decât cel din 2021 și îndepărtează compania de principalul rival, Toyota.
Volkswagen AG, cel mai mare constructor auto din Europa și al doilea la nivel global, a vândut în 2022 un număr de 8,2 milioane de automobile, cu aproximativ 500.000 de vehicule în minus, comparativ cu 2021, când s-a apropiat de 9 milioane de vehicule. Rezultatul îndepărtează compania, pentru moment, de nivelul înregistrat de Toyota, grupul japonez care deține de doi ani titlul de cea mai mare companie auto din lume.
Deși nu a anunțat încă rezultatele finale, este de așteptat ca vânzările japonezilor să depășească cu mult 9 milioane de unități. Cauza principală a scăderilor pentru mărcile grupului VW este criza de semiconductori, care a fost gestionată mai prost decât au făcut-o unii dintre competitori. Dificultățile din China, o piață afectată de Covid-19 și de deciziile politice pe această temă, au contribuit de asemenea la scăderea vânzărilor.
Toate mărcile grupului au spus că înregistrează comenzi numeroase, mult peste cele din anii anteriori, astfel că este de așteptat ca începutul lui 2023 să aducă creșteri importante ale livrărilor, după ce a doua jumătate a lui 2022 a adus o creștere de 12%. Grupul vorbește despre un total de 1,8 milioane de comenzi curente, dintre care peste 300.000 de mașini electrice.
Pe segmentul electric, grupul a înregistrat o creștere importantă, dar mai mică decât unii competitori. Cele 572.100 de automobile electrice vândute de mărcile VW AG au fost cu 26% mai multe decât în 2021, iar cota pe care acestea au avut-o în totalul vânzărilor a urcat ușor la 6,9%, cu 1,8 puncte procentuale. În Europa, Volkswagen rămâne lider pe segmentul de electrice, în timp ce în SUA se află pe locul patru.
Hildegard Wortmann, membru al Comitetului executiv extins pentru vânzări: „Mărcile noastre au atins cifre bune de livrări într-un mediu foarte provocator anul trecut. Sunt deosebit de mulțumită că transformarea noastră electrică a continuat să avanseze pentru toate mărcile și că, în ciuda obstacolelor, ne-am atins obiectivul de a crește ponderea vehiculelor complet electrice la 7 până la 8%. Numărul mare de comenzi este un indiciu clar că clienții sunt atrași de portofoliul puternic de produse. Acest lucru ne oferă încredere pentru 2023, în ciuda slăbirii economiei și a blocajelor de aprovizionare. Acestea din urmă sunt de așteptat să se îmbunătățească treptat pe parcursul anului.”
Cele mai vândute mașini electrice al VW Group, în 2022:
Volkswagen ID.4/ID.5 193.200
Volkswagen ID.3 76.600
ŠKODA Enyaq iV (inclusiv Coupé) 53.700
Audi Q4 e-tron (inclusiv Sportback) 52.800
Audi e-tron (inclusiv Sportback) 51.200
Volkswagen ID.6 37.400
Porsche Taycan (incl. Turismo) 34.800
CUPRA Born 31.400
Pe regiuni, Europa a rămas a doua cea mai mare piață a grupului, chiar dacă vânzările au scăzut cu 10,4%, la un total de 3,15 milioane de vehicule. Aici, livrările BEV au crescut cu 13,4%, până la 352.000 de unități. Europa de Vest a atras cele mai multe vânzări, 2,7 milioane de unități, scăderea fiind de numai 5,2%, iar vânzările de electrice în această parte a continentului fiind 12,6% din total.
În Germania , piața de origine a grupului, compania a reușit să încheie anul cu o veste bună: livrările au crescut cu 3,8%, până la 1.029.600 de unități, iar cota BEV a ajuns la 11,6 la sută.
În Europa Centrală și de Est vânzările grupului au fost în cădere liberă, cu 32,9%, la 441.900 de vehicule, în special din cauza războiului din Ucraina.1
În America de Nord , cu 842.600 de vehicule livrate, grupul a avut o scădere de 7,2%, iar în America de Sud, livrările au încetinit cu 8 procente, la 473.700 de vehicule.
CITEȘTE ȘI LISTA Cele mai vândute mașini electrice din România. Dacia Spring a devenit refrenul anului, comenzile au sufocat dealeriiÎn China, cea mai mare piață a grupului, livrările au scăzut cu 3,6% la 3,18 milioane, fiind la un pas să fie depășită de Europa. După blocajele din prima jumătate a anului, livrările și-au revenit în a doua jumătate a anului și au depășit discret nivelul din 2021. China a contribuit cel mai mult la creșterea globală a BEV a grupului, livrările crescând cu 68%, până la 155.700 de unități.
Situația pe mărci arată că doar Porsche și Lamborghini au reușit să încheie anul cu rezultate pozitive, restul înregistrând scăderi mai mari sau mai mici, respectiv de la 3,9% Audi, la 18,1% SEAT și 16,7% Skoda, care a raportat cel mai slab rezultat din ultimii 12 ani.
Divizia de camioane și autobuze, TRATON, a raportat o creștere de 12,6%, dar aceasta se datorează exclusiv mărcii Navistar, din America de Sud, care a vândut cu circa 50.000 de camioane în plus. Celelalte mărci, MAN, VW Truck & Bus și Scania au avut scăderi la finalul anului.