Consiliul de Stat, instanța administrativă supremă din Franța, a dat undă verde unui program de testare a taxiurilor zburătoare electrice în timpul Jocurilor Olimpice și Paralimpice de la Paris (26 iulie - 8 septembrie), autorizat de Guvernul francez, dar contestat de Primăria locală, informează AFP.
Decizia Consiliului de stat reprezintă o măsură de urgență, deci provizorie, în așteptarea unei audieri pe fond, care ar trebui să aibă loc la toamnă, arată Agerpres.
Ministerul francez al Transporturilor a autorizat la începutul lunii iulie crearea unui „heliport” – o platformă ce permite decolarea și aterizarea acestor taxiuri zburătoare – pe Sena, în estul capitalei franceze, și „deschiderea sa pentru circulația aeriană publică”.
Primăria din Paris a anunțat imediat că va face recurs în instanță. Proiectul a fost întâmpinat cu ostilitate de consilierii municipali din Paris, atât de cei aflați la putere, cât și de cei din opoziție, care l-au denunțat ca fiind „o aberație ecologică”.
Potrivit deciziei publicate în Monitorul Oficial al Franței pe 9 iulie, după mai multe luni de așteptare, exploatarea platformei plutitoare se va încheia „pe 31 decembrie 2024 cel mai târziu”, ținând cont de „caracterul experimental” al proiectului dezvoltat de grupul Aeroports de Paris (ADP).
CITEȘTE ȘI Din această lună, șoferii sunt anunțați prin SMS de expirarea permisului autoÎn pronunțarea sa, care a putut fi consultată de AFP, judecătoarea de caz a respins seria de argumente avansate de opozanții proiectului. Ea a considerat, spre deosebire de acei opozanți, că nu era necesară consultarea Autorității de control pentru deranjamente aeroportuare (ACNUSA) pentru acest experiment, care are o durată limitată și care conține deja mai multe restricții (în privința orarului de funcționare al heliportului „între orele locale 08:00 și 17:00” și în privința numărului de zboruri estimate „de două mișcări pe oră și 900 de zboruri pe durata întregului experiment” până la sfârșitul anului).
Adversarii proiectului critică, de asemenea, faptul că studiul de mediu a vizat doar zona din vecinătatea imediată a heliportului și nu a evaluat impactul mai general al zborurilor, un argument respins, de asemenea, în instanță.
ADP s-a asociat la acest proiect cu o unitate administrativă (Regiunea Pariziană) și cu compania germană Volocopter, care fabrică aparatul de zbor „Velocity”, menit să întruchipeze ambițiile de ecologizare a industriei aeronautice.
CITEȘTE ȘI Audi își restructurează proiectul de Formula 1 și aduce un fost șef de la FerrariAcest aparat de zbor cu două locuri, dintre care unul este destinat pilotului, este echipat cu baterii care alimentează 18 rotoare dispuse în cerc deasupra cabinei de pilotaj.
Obiectivul proiectului este de a profita de desfășurarea Jocurilor Olimpice de la Paris pentru a demonstra fezabilitatea unui nou model de transport în zonele urbane aglomerate, prin zboruri operate de aparate cu decolare și aterizare pe verticală (VTOL în limba engleză – n.red.) pe trei rute, dintre care una leagă heliportul din Issy-les-Moulineaux, la sud de Paris, cu barja de pe Sena.