Deși inițial părea că amână planurile de dezvoltare a mașinilor fără șofer, Stellantis a revenit în actualitate cu o nouă strategie de pentru mașinile Robotaxi, într-un moment în care a început din nou să se discute despre acest tip de transport, un segment evaluat de specialiști la 50 – 70 miliarde de euro pentru anul 2030 și 100 – 400 miliarde în 2035.
Astăzi China este lider autoritar al acestui tip de transport, dar SUA, unde Waymo își extinde permanent afacerea, ar putea-o ajunge din urmă, doar dacă planurile Tesla, în acest segment, s-ar concretiza.
Stellantis nu vrea să piardă prea mult timp și de aceea a semnat un acord cu cei mai importanți actori din tehnologie și mobilitate. Este vorba despre giganții NVIDIA și Foxconn, dar și cu compania de transport Uber, cu care Stellantis a mai avut colaborări reușite.
Acordul celor patru companii urmărește „dezvoltarea comună și implementarea viitoare a vehiculelor autonome de Nivel 4 pentru servicii de robotaxi la nivel global”.
Asta înseamnă că nu este vizată doar una dintre piețele standard ale Stellantis. Recent, compania a semnat un acord cu Pony.ai, pentru testarea de vehicule fără șofer în Europa.
În această asociere, Stellantis va pune la bătaie vehiculele, iar ceilalți vor veni cu ce știu mai bine: NVIDIA va aduce software de conducere autonomă și computere cu inteligență artificială, Foxconn se va ocupa cu integrarea sistemelor electronice, iar Uber se va ocupa de operarea serviciilor.
Stellantis spune că va utiliza platformele proprii de vehicule autonome, un vehicul comercial ușor K0 și un model bazat pe platforma STLA Small, care încorporează arhitectura NVIDIA DRIVE AGX Hyperion 10, inclusiv sistemul de operare NVIDIA DriveOS și software-ul NVIDIA DRIVE AV (NDAS) conceput pentru autonomie de Nivel 4.
Potrivit planului celor patru, Uber va introduce în rețeaua sa globală 5.000 vehicule Stellantis, primele fiind alocate pieței din SUA.
Primele programe-pilot și teste se vor desfășura în următorii ani, cu termen de start al producției de serie în 2028.
Platformele AV-Ready de la Stellantis sunt concepute pentru a susține un sistem de tip Layer 4, ceea ce înseamnă redundanțe de sistem, suite avansate de senzori și calcul de înaltă performanță, într-o arhitectură flexibilă și scalabilă.

„NVIDIA se află în avangarda erei inteligenței artificiale și valorifică pe deplin această inovație pentru a implementa autonomia de Nivel 4 la scară largă. Stellantis este printre primele companii care integrează această tehnologie pentru Uber și suntem încântați să colaborăm cu Stellantis pentru a oferi mii de vehicule autonome clienților noștri din întreaga lume”, a anunțat Dara Khosrowshahi, CEO Uber.
La rândul lui, Jensen Huang, fondator și CEO al NVIDIA, spune că noile vehicule vor fi unele inteligente și avansate: „Vehiculul devine un robot capabil să vadă, să perceapă, să planifice și să conducă cu o precizie supraomenească. Prin combinarea acoperirii globale a Stellantis cu NVIDIA DRIVE și integrarea sistemelor Foxconn, creăm o nouă categorie de flote de robotaxi dedicate, făcând transportul mai sigur, mai accesibil și mai accesibil pentru toată lumea.”
Tesla va fi un competitor puternic pe acest segment, având în vedere intențiile declarate ale lui Elon Musk, care vrea să lanseze pe șoselele din SUA mii de robotaxi care au la bază arhitectura Model Y. Cu acest serviciu, Tesla ar putea compensa scăderile de vânzări ale vehiculelor sale și ar deschide un nou segment de business cu un potențial foarte mare, valorificând totodată investițiile în tehnologia FSD. Musk a promis că va produce un milion de taxiuri autonome în următorii 10 ani.
În același timp, pentru Stellantis ar fi o premieră de imagine, având în vedere că vehiculele lansate ca robotaxi ar putea să poarte sigla companiei, așa cum apare în fotografiile oficiale.














