Licitația pentru proiectarea noului terminal al Aeroportului „Henri Coandă” și a infrastructurii aeroportuare aferente a fost lansată de către Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), care prezintă ilustrații orientative despre cum ar putea arăta viitorul aeroport din nordul Capitalei. Este cel mai mare și complex proiect de infrastructură aeroportuară din România.
VEZI AICI ȘI VIDEO Imagini în premieră - Aeroportul Otopeni, modernizat începând cu un nou terminal. Cel mai mare și complex proiect de infrastructură aeroportuară din România
Licitația pentru proiectare are o valoare estimată de 40 de milioane de euro, iar termenul de depunere a ofertelor este 16 iunie 2025.
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Noul terminal va acomoda traficul prognozat pentru 2040: 30 mil. pasageri pe an
„Compania Națională Aeroporturi București lansează cel mai mare și complex proiect de infrastructură aeroportuară din România: procedura de atribuire a contractului de servicii de proiectare pentru realizarea studiilor, conceptului, proiectului tehnic de execuție și asistență tehnică pe perioada execuției lucrărilor pentru infrastructura necesară acomodării traficului prognozat pentru anul 2040 – Etapa I pentru realizarea obiectivului de investiții “Programul Strategic de Dezvoltare a Infrastructurii Aeroportuare la Aeroportul Henri Coandă – București”. Valoarea estimată a serviciilor de proiectare și asistență tehnică se ridică la aproximativ 40 milioane euro”, anunță CNAB, potrivit News.ro.

Principalul obiectiv al proiectului: un nou terminal de pasageri cu toate facilitățile necesare, cu o suprafață de aproximativ 176.000 mp, care să acomodeze un trafic prognozat pentru anul 2040 de 30 milioane pasageri/an (traficul de pasageri la orele de vârf în noul terminal va putea ajunge la 6.500 de pasageri/oră).

„Viziunea CNAB pentru noua infrastructură este: aeroport individualizat la nivel internațional; aeroport smart prin utilizarea tehnologiilor moderne AI, IoT, BMS etc; aeroport eficient – fluxuri optime pentru pasageri, bagaje, aeronave, autovehicule, echipamente; siguranță și securitate prin utilizarea tehnologiilor avansate; experiența pasagerilor – spații confortabile, fluxuri intuitive, spații diverse pentru food & beverages, shopping, lounges; sustenabilitate și reziliență – soluții eficiente energetic, utilizarea de tehnologii verzi cu impact minim asupra mediului (de exemplu: reutilizarea apei de ploaie); soluții care să conducă la conceptul de „healthy building” (fluxuri pasageri, calitatea aerului, materialele utilizate, soluții HVAC, fără zgomot interior, cu lumină naturală, tehnologie digitală etc)”, menționează CNAB.
Terminalul va fi proiectat la nivelul celor mai înalte standarde aeroportuare pentru trafic Schengen – Non Schengen, cu zone generoase de Sosiri, Plecări și de tranzit sau transfer al pasagerilor, conform companiei.

„Comparabil cu marile aeroporturi europene”
Un element aparte este că terminalul va fi realizat modular, ceea ce va permite punerea etapizată în exploatare.
„Facilitățile noului terminal vor fi comparabile cu marile aeroporturi europene: minimum 48 de standuri noi de parcare aeronave; minimum 20 de punți de îmbarcare; spații generoase pentru pasageri, sisteme moderne de benzi de bagaje (sosiri și plecări), echipamente de control de securitate, fluxuri separate pentru aprovizionare, sisteme pentru informarea pasagerilor, iluminare ambientală, acustică optimă, climatizare eficientă și semnalizare intuitivă, saloane de protocol pentru clienții companiilor aeriene, saloane VIP, zone diverse de comerț, toate dimensionate pentru a realiza ”IATA Optimum Level of Service”, potrivit CNAB.

Aeronavele vor dispune de noi căi de rulare moderne, pe o nouă infrastructură aeroportuară.
Alte facilități care vor fi realizate: turn de control, remiză PSI, zone pentru handling, clădiri administrative, stații de transformare, stații de epurare a apelor, parcări auto pentru autovehiculele pasagerilor.
Se va realiza inclusiv o rețea complexă de drumuri de acces în zonele de landside și airside, pentru asigurarea conexiunilor rutiere, cu drumuri și pasaje subterane, între Terminalul actual și viitorul Terminal.

Terminalul va dispune de stații moderne de taxi și de transport public de călători, dar și de zone speciale pentru autocare, create pentru a evita congestiile de trafic.
Noul Terminal va fi conectat la infrastructura rutieră și la cea feroviară.
Având în vedere complexitatea proiectului, proiectantul trebuie să utilizeze Building Information Modeling în procesul de proiectare, potrivit CNAB, care prezintă și imagini ilustrative despre cum ar putea arăta viitorul nou terminal al Aeroportului Otopeni.