Nota de fundamentare elaborată de Autoritatea de Supraveghere Financiară pentru proiectul de lege ce urmărește modificarea Legii RCA reprezintă o sfidare la adresa tuturor asiguraților din România și demonstrează că ASF este o altă instituție a statului ce își pierde total “direcția”, transmite Federația Operatorilor Români de Transport (FORT)
În fundamentare, ASF consideră că modificările aduse legislației, la numai doi ani de la aplicare, vor avea ZERO impact social, respectiv că nu vor afecta financiar microîntreprinderile și nici mediul de afaceri, în timp ce, o mare parte din asigurători pregătesc piața pentru majorări artificiale ale primelor RCA, bazându-se, în mod evident, pe sprijinul venit din partea Comisiei Europene ce tratează în continuare România doar ca o piață de desfacere în care marile corporații să facă profituri uriașe, consideră organizația.
După ultimele proteste organizate de Federația Operatorilor Români de Transport împotriva tarifelor RCA, ASF a avut o contribuție esențială la menținerea echilibrului în piață, prin aplicarea noilor prevederi ale Legii 132, odată cu apariția acesteia în 2017, iar tariful de referință a contribuit esențial la acest echilibru.
Sectorul Asigurare-Reasigurare din ASF a solicitat finanțare de la Comisia Europeană pentru două proiecte de consultanță (mediatizate în mass-media) , finanțare în valoare de peste 300.000 de euro, acordată de către autoritatea europeană de profil - EIOPA , având ca scop implementarea în România a celor mai bune practici de supraveghere la nivel european în contextul sistemului de supraveghere Solvabilitate 2, dar și a conceptului de “business conduct” și “consumer protection”.
Consultanța pentru direcția de supraveghere a fost finalizată în anul 2018 fără a fi implementat însă nimic timp de un an (există recomandări și proceduri de lucru, ce însumează aproximativ o mie de pagini) în timp ce consultanța pentru Direcția de Supraveghere a Regulilor de Conduită este în curs (direcție înființată în anul 2018 cu scopul precis de a urmări comportamentul asigurătorilor în relațiile cu clienții, eventuale clauze abuzive în contracte, etc.). "Anumite personaje din conducerea ASF doresc însă să desfinteze această direcție, în mod contrar recomandărilor ce rezultă din procesul de consultanță", susține FORT.
Organizația mai susține că, în ultimele luni, ASF a procedat "la angajarea unor oportuniști" printre care se se regăsesc "rude ale unui controversat președinte de patronat", în contrară opoziție cu ceea ce în urmă cu doi ani reprezenta o prioritate, și anume profesionalizarea sistemelor și a oamenilor din autoritate.
"Se naște în aceste condiții întrebarea firească dacă nu cumva se pregătește o creștere de tarife RCA și nu se dorește existența unui control strict raportat conduitei în piață ???", transmite FORT.
La finele anului 2018, Consiliul Concurenței a sancționat nouă companii de asigurare și Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale în valoare de aproximativ 53 milioane euro pentru încălcarea reglementărilor naționale și europene din domeniul concurenței prin coordonarea comportamentelor pe piață în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA), însă ASF nu a luat nici o măsură împotriva admistratorilor acestor societăți.
În raport cu toate aceste probleme și împotriva modificărilor legislative astfel justificate, în condițiile în care apreciază că ASF demonstrează că se află din nou pe direcția greșită, FORT transmite că se pregătește să organizeze la jumătatea lunii octombrie, în Piața Victoriei, un nou protest cu participarea transportatorilor din toată țara.