În 1977, proprietarul unui Ferrari a renunțat la modelul 250 GTO din 1962 pentru că soția sa s-a plâns că este prea zgomotos, povestește Andrea Modena, șeful diviziei de mașini clasice a Ferrari. Era ori ea, ori mașina.
”În ziua de azi, nu sunt sigur că soția ar fi câștigat”, a spus Modena, citat de Reuters, arată news.ro.
Vremurile chiar s-au schimbat. În 2018, același model Ferrari a devenit cea mai scumpă mașină vândută vreodată, când a obținut la licitație 48 de milioane de dolari.
Anul trecut, recordul a fost depășit cu mult de un Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé din 1955, care a ajuns la 135 de milioane de euro (149 de milioane de dolari).
Acest tip de megaoferte se află în avangarda cheltuielilor anuale de miliarde de dolari pentru mașini clasice la nivel global, într-un val de investiții în acest activ alternativ.
Valoarea mașinilor de epocă a crescut cu 185% în ultimul deceniu, depășind creșterea rivalilor de lux, respectiv vinul, ceasurile și arta, și ocupând locul al doilea după whisky-urile rare, potrivit raportului averilor 2023 al firmei Knight Frank.
CITEȘTE ȘI FOTO Ford din 1914 dus la verificări, la Registrul Auto RomânPiața s-a extins dincolo de o comunitate relativ mică de colecționari pentru a include investitori atrași de perspectiva unor randamente ridicate, plus o lipsă de corelare cu activele principale din portofoliu, cum ar fi acțiunile și obligațiunile.
”Monitorizăm piața de mult timp”, a declarat Giorgio Medda, CEO și șef de management al activelor la nivel global la fondul Azimut din Italia.
”Istoria din ultimii 30 de ani ne spune că mașinile clasice au devenit o clasă de active financiare pe care ne dorim ca clienții noștri să o aibă în portofoliul lor”, a spus Medda.
CITEȘTE ȘI ONG: Podul de la Brăila se apropie în sfârșit de inaugurare, însă doar pe o bucatăAnul acesta, managerul de active lansează ceea ce descrie ca fiind primul fond ”evergreen” din lume care investește în vehicule de epocă și spune că va paria doar pe mașini în valoare de peste 1 milion de euro fiecare.
Consiliat de Alberto Schon, șeful Ferrari și dealer-ul Maserati Rossocorsa, fondul spune că va alege vehicule cu o istorie unică.
În timp ce fondul Azimut nu va avea o dată de încheiere și poate primi bani noi pe termen nelimitat, micul administrator de active elvețian Hetica Capital a lansat în 2021 un fond ”închis” de 50 de milioane de euro, despre care, de asemenea, a spus că este primul de acest gen.
Fondul Hetica, care vizează randamente de 9%-15% după șapte ani, a cumpărat până acum o duzină de mașini și își propune să ajungă la 30-35 de mașini până în al cincilea an, lăsând ultimii doi ani să vândă vehiculele și să plătească investitorilor.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Grindeanu anunță de pe șantierul A0 Nord: Umbrărescu se mișcă exemplar, graficul va fi devansatPlanurile sunt îndrăznețe.
"Am văzut mai mult de 100 de încercări de a înființa fonduri în trecut. Nimeni nu a reușit să construiască atât o bază diversificată de investitori, cât și un portofoliu diversificat de mașini", a declarat Dietrich Hatlapa, fondatorul casei de cercetare pentru automobile clasice HAGI, care furnizează datele sectorului, folosită de Knight Frank.
De asemenea, nu este un sector pentru cei slabi din punct de vedere financiar.
Înregistrate în Luxemburg, atât fondurile Azimut, cât și Hetica au un nivel de investiții de intrare de minim 125.000 de euro.
CITEȘTE ȘI O companie rusească a dat în judecată Volkswagen, de la care vrea să recupereze 348 de milioane de dolari”Primim o mulțime de apeluri de la oameni care doresc să investească 1.000-2.000 de euro și trebuie să le refuzăm”, a spus Walter Panzeri, care conduce Fondul Klassik al Hetica.
Mai mult decât atât, o mică zgârietură sau o adâncitură sau o piesă de schimb poate da o lovitură financiară grea.
De exemplu, înlocuirea doar a barei de protecție a unei mașini de epocă rare poate costa 15.000 de dolari, a spus Modena.
MENȚINEREA ÎN VIAȚĂ A MAȘINILOR
Costurile de funcționare pentru colecțiile de mașini, inclusiv taxele mari de depozitare și asigurare, s-ar putea ridica cu ușurință anual la 5-6% din valoarea portofoliului, potrivit lui Florian Zimmermann, care a început să cumpere mașini de epocă când lucra la Mercedes-Benz și de atunci și-a construit o colecție de 300 de vehicule, cu un partener.
CITEȘTE ȘI Ministrul Transporturilor, despre dosarul de corupție de la Otopeni: "Rețea" e cuvântul potrivit pentru ce se întâmplă acolo. "Un fel de șicană" a apărut non-stop la licitații"Devine din ce în ce mai greu să găsești mecanica potrivită pentru a menține aceste mașini în viață. Și trebuie să cheltui o sumă destul de mare pentru a menține toate aceste mașini în stare de funcționare", a spus el.
Într-adevăr, fondurile de investiții care gestionează portofoliile de mașini pot fi o sursă de bani pentru diviziile de mașini clasice ale producătorilor auto, care nu numai că furnizează reparații și piese, ci și certifică autenticitatea vehiculelor pentru a participa la spectacole și competiții.
Numai procesul de certificare poate costa în jur de 20.000 de euro, potrivit lui Peter Becker, de la Mercedes-Benz Classic, care a spus că doar experții producătorului auto, cu acces la arhivele sale, ar putea confirma originalitatea unui model clasic.
Cu toate acestea, piața mașinilor clasice se extinde pe măsură ce crește și numărul oamenilor bogați;
Valoarea mașinilor de epocă a crescut cu 25% în 2022, cea mai puternică performanță din ultimii nouă ani și a doua după creșterea cu 29% a artei, potrivit Knight Frank.
CITEȘTE ȘI VIDEO Noii șefi ai Toyota au anunțat 10 noi mașini electrice în doar trei ani și hibride plug-in cu autonomie de 200 kmAsiguratorul de vehicule clasice Hagerty estimează anul au loc tranzacții cu vehicule de colecție de aproximativ 80 de miliarde de dolari, la nivel global, inclusiv toate licitațiile și vânzările private.
În timp ce America de Nord rămâne cea mai mare piață pentru licitații, Hagerty înregistrând în 2022 vânzări de 3,4 miliarde de dolari la licitații, față de 774 de milioane de dolari în 2007.
Zimmermann a spus că în ultimii ani a apărut un număr tot mai mare de cumpărători în Orientul Mijlociu, India și China.
”VOR FI OBIECTE DE CULT”
Cursa globală de a renunța la mașinile cu motor cu combustie internă va contribui doar la creșterea interesului față de aceste relicve ale unei ere care dispară, spun unii jucători de pe piață.
CITEȘTE ȘI VIDEO Prima News: Legea junglei în parcările din București”Electrificarea va favoriza mașinile clasice”, a declarat Cristiano Bolzoni, șeful unității de mașini de epocă Maserati Classiche a Maserati. "