Trei dealeri de automobile din România se află în Top 100 din Europa, și anume Porsche, Toyota și compania românească Țiriac Auto. Primii doi dealeri operează prin intermediul companiilor-mamă, Porsche Holding din Austria și Inchcape Motors din Marea Britanie.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Cei mai buni dealeri auto din Europa au fost analizați de Aumacon, companie de consultanță și analize de piață din Olanda, performanțele acestora fiind evaluate pe baza numărului de vehicule vândute în 2016. Datele relevă că cel mai mare dealer din Europa este Porsche Holding, companie cu sediul în Salszburg, Austria, care a devenit parte a grupului Volkswagen odată cu fuziunea dintre Porsche și VAG. Porsche Holding este o companie specializată în comerțul cu automobile și o afacere distinctă de cea a Porsche AG, constructorul de mașini sport de lux. Ambele au aparținut familiilor Porsche și Piech, care au rămas acționari principali prin intermediul celuilalt holding al familiei, Porsche Automobile Holding SE.
La nivel european, Porsche Holding a vândut 750.000 de autoturisme în 2016, la mare distanță de compania de pe locul al doilea, Pendragon, companie britanică specializată în retailul de mașini noi și rulate, care livrează clienților britanici 11 mărci de automobile, inclusiv Dacia.
Porsche Holding are în România subsidiara deținută integral, Porsche România, alături de alte business-uri colaterale, specializate în finanțări sau leasing. Afacerile Porsche România au însumat 20.800 de autoturisme vândute, cu o cifră de afaceri de 2,5 miliarde lei și un profit de aproximativ 1 miliard de lei. Porsche România are 5 puncte de vânzare (dealeri), din care 4 situate în zona București și unul în Timișoara. Acestea sunt operate prin intermediul Porsche Inter Auto, compania specializată în retail, care a avut venituri de 950 milioane de lei și un profit de 11,5 milioane de lei.
Cea de-a doua companie europeană care are afaceri în România este Inchcape Motors, importator și distribuitor al mărcilor Toyota. Inchcape este companie britanică și se află pe locul 8 la nivel european, printre cele mai importante piețe ale sale numărându-se Marea Britanie, Rusia, Grecia și Polonia. În 2016, Inchcape a cumulat un volum de 75.000 de autoturisme la nivel european.
În România este prezentă cu compania Toyota România, importator, și Inchcape Motors, companie de retail. Cele două branduri distribuite de Inchcape în România, Toyota și Lexus, au generat un volum de 3.695 autoturisme, un volum mic în comparație cu concurența de pe piața românească. Cifra de afaceri a Toyota România a fost de 870 de milioane de lei, iar cea a Inchcape, realizată prin cele două showroom-uri, s-a ridicat la 104 milioane de lei. Profiturile cumulate ale celor două companii au fost de aproximativ 12 milioane de lei.
Singurul dealer de automobile din România cu capital autohton, care nu face parte dintr-o rețea europeană, prezent în Top 100, este Țiriac Auto, care se află pe locul 69, cu 13 dealeri proprii, dedicați celor 6 mărci pe care le vinde. În total, potrivit datelor colectate de AUMACOM, Țiriac Auto are 33 de puncte de vânzare pentru cele 6 mărci, respectiv 7 pentru Ford, 5 pentru Hyundai și Jaguar, 4 pentru Land Rover, 8 pentru Mercedes-Benz și 4 pentru Mitsubishi. Volumul de autovehicule înregistrat în 2016, potrivit datelor companiei de consultanță, a fost de 13.000 de unități.
Compania Țiriac Auto, aparținând omului de afaceri Ion Țiriac, este controlată prin companiile cipriote Vitexa Holdings Limited (83,7%) și Navardi Investment Ltd. (16,29%).
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Platformele de transport de tip Uber vor fi reglementate de Putere prin lege, Guvernul vrea să păstreze compania pe piațăCifra de afaceri a companiei în 2016 a fost de 1,2 miliarde lei, cu 2,8 milioane de lei profit, realizată atât din vânzarea de autovehicule noi, cât și din vânzarea de mașini rulate. Grupul de firme Țiriac este și importator pentru mărcile Jaguar, Land Rover, Hyundai și Mitsubishi, anterior având acest statut și pentru Ford și Mercedes Benz, activitate cedată la vremea respectivă companiilor deținute de producători.
Cercetarea de piață realizată de Aumacon, în parteneriat cu Autobiz și Universitatea din Groningen, acoperă comerțul cu automobile din 34 de țări europene, din care Franța are cei mai mulți delaeri în Top 100 (30 de companii), fiind urmată de Germania (26) și Marea Britanie (18). Studiul detaliază și originea companiilor care operează dealerii auto, dealeri locali și dealeri din afara țării. Cele mai multe companii străine care operează dealeri pe o piață locală sunt prezenți în Germania (7) și Ungaria (6)
În România sunt prezente doar cele două companii din Top 100, Porsche Holding și Inchcape. Cele mai multe companii auto străine prezente în România au ca activitate importul și distribuția de automobile, acestea aparținând unui producător, cum sunt Renault Comercial Roumanie (Renault, Dacia și Nissan), BMW Romania sau Honda Trading, în timp ce activitatea de retail, specifică dealerilor, este derulată de companii locale, cu capital românesc.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Importul mașinilor second hand are un impuls serios. Care sunt cele mai cumpărate mașini. Profilul mașinii SH din GermaniaClem Dickmann, CEO AUMACON, este de părere că, pe termen scurt și mediu sunt așteptate noi creșteri în activitatea dealerilor. „Dealerii vor fi confruntați cu provocări majore în anii ce vin. Mărimea nu contează când vrei să devii și să rămâi o companie de succes. Vor fi mai multe mărci într-un showroom și showroom-uri mai mari, în tot mai multe țări. Acest grup din Top 100 dealeri fac absolut tot ce e mai bun pentru a rămâne în business, prin îmbunătățirea poziției de piață și a proceselor. Fuziunile și achizițiile sunt obișnuite în retailul de automobile, dar grupurile acestea cresc autonom, prin câștigarea de cotă de piață.”