Dosarul CFR Marfă din 2017 – DIICOT a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane. Gruparea a vândut peste 2.400 de vagoane ca fier vechi, deși acestea erau oțel și fier vechi special

Dosarul CFR Marfă din 2017 – DIICOT a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane. Gruparea a vândut peste 2.400 de vagoane ca fier vechi, deși acestea erau oțel și fier vechi special
scris 3 apr 2023

DIICOT anunță că a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane, în dosarul deschis în 2017 care vizează CFR Marfă și conducerea acestei instituții de la momentul producerii faptelor. Gruparea a vândut peste 2.400 de vagoane ca fier vechi, deși acestea erau oțel și fier vechi special, producând un prejudiciu de peste 7,5 milioane de euro.

”Prin rechizitoriul din data de 29.03.2023, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Timișoara au dispus trimiterea în judecată a 35 de inculpați (cetățeni români și libanezi, parte dintre aceștia având calitățile de director general, director operațiuni dezvoltare, director economic-financiar, director vânzări, șef serviciu, inginer și contabil), pentru săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracțional organizat, delapidare în formă continuată cu consecințe deosebit de grave și spălare de bani în formă continuată”, anunță DIICOT.

Urmărește-ne și pe Google News
Nissan are o primă lună de creștere, dar rămâne în declin pe întreg anul fiscal, atât la vânzări, cât și în producție CITEȘTE ȘI Nissan are o primă lună de creștere, dar rămâne în declin pe întreg anul fiscal, atât la vânzări, cât și în producție

Sursa citată a precizat că, în  cursul anului 2014, a fost constituit un grup infracțional organizat în scopul săvârșirii infracțiunilor de delapidare cu consecințe deosebit de grave și spălare de bani, grup format de o parte dintre membrii din conducerea decizională / administrativă / executivă și tehnică  centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă, scrie News.ro.

”Grupul, care a implicat factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport, a avut drept scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând însușirea de către o societate comercială a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate. Subevaluarea a fost realizată prin inițierea de către societatea de transport a unei proceduri de licitație pe Bursa de Mărfuri București a 2.450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară (fiind ascunsă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor)”, arată procurorii.

Potrivit acestora, având atribuții de administrare și gestiune, în perioada 2014 – 2017, prin încheierea și semnarea contractului de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016 și cu prilejul executării acestuia prin 14 facturi de predare a bunurilor casate, membrii din conducerea decizională / administrativă / executivă centrală a societății de transport, cu susținerea structurilor sau departamentelor tehnice din subordine, au însușit, în folosul societății din Călărași, 2.450 de vagoane subevaluate ca și deșeu de fier vechi, ascunzând  starea reală și elementele din fier greu și oțel, cu consecința producerii unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro).

”În cuprinsul actului de sesizare s-a reținut faptul că, reprezentanții din nivelul decizional și administrativ al societății comerciale din Călărași - operator semnificativ, cu o vastă experiență pe piața deșeurilor feroase din Romania - au cunoscut activitatea de fraudare a patrimoniului realizată de angajații structurii de transport feroviar de marfă, aderând la grupul infracțional organizat și au încheiat contractul de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016”, au mai transmis procurorii.

Aceștia precizează că, în documentele privind operațiunile comerciale, au fost atestate fapte și împrejurări nereale, activitate facilitată de reprezentanții din nivelul decizional și administrativ al societății comerciale din Călărași.

Procurorii au identificat mai multe paliere ale activității infracționale, astfel:

1. Primul nivel al grupului infracțional organizat a fost constituit din conducerea executivă centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă, compusă din directorul general, directorul operațiuni dezvoltare, directorul departament vânzări – trafic și directorul economic – financiar, care, prin intermediul unor operațiuni bursiere și comerciale, au prejudiciat patrimoniul societății, prin ascunderea adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea activelor societății, subevaluarea acestora și obținerea unui preț mai mic de vânzare decât valoarea reală.

2. Al doilea palier al grupului infracțional organizat a fost reprezentat de către funcționari din cadrul structurilor sau departamentelor tehnice care funcționau în subordinea directorului vagoane, care, contrar prevederilor legale, procedurilor și regulamentelor interne, au întocmit documentația tehnică de specialitate, atestând fapte și împrejurări nereale privind componența activelor societății care au făcut obiectul operațiunilor bursiere și comerciale.

De asemenea, aceștia au supravegheat modul în care structurile teritoriale din subordine au pus în executare dispozițiile privind fraudarea patrimoniului societății.

3. Al treilea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din administratorii structurii de transport feroviar care au pus în executare operațiunile bursiere și comerciale prin procedee tehnice menite să ascundă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea activelor societății.

4. Al patrulea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din reprezentanții societății comerciale din Călărași, beneficiară a contractului încheiat în 2016.

”Reprezentanții societății comerciale din Călărași au cunoscut activitățile de subevaluare și ascundere a naturii bunurilor operată de reprezentanții unității de transport feroviar de marfă și au facilitat activitatea de delapidare a acestei societăți.  Cele 2.450 de vagoane supuse casării însumează cantitățile de aproximativ 35.000 tone de oțel și 16.600 tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fiind fier vechi”, a mai transmis DIICOT.

Prociurorii au precizat că prejudiciul cauzat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A. prin activitatea infracțională se ridică la valoarea de 33.628.496,44 lei echivalent a 7.541.036,11 euro.

Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A. s-a constituit parte civilă în dosarul penal.

În cauză au fost instituite măsuri asiguratorii asupra a 76 de imobile din București și județele Călărași, Dâmbovița, Prahova, Constanța, Gorj, Hunedoara, Iași, Ilfov și Galați.

Prin rechizitoriu s-a solicitat menținerea măsurilor asiguratorii și obligarea inculpaților la plata cheltuielile judiciare avansate de stat în cuantum de 136,831.45 lei.

Dosarul a fost înaintat spre competentă soluționare Tribunalului Timiș.

viewscnt
Afla mai multe despre
diicot
cfr marfa